Fem böcker

Det figurerade en utmaningslista på Facebook, för bra för att lämnas obesvarad och för lång för mig för att passa i statusuppdatering. Därav en liten lista på böcker, hurra hurra!

1. En bok jag läser just nu: Magisterlekarna av Kristofer Folkhammar.

Med undertiteln Sodomitisk melodram. En kär vän, vars litteratursmak jag uppskattar och ofta delar, tyckte att det här ”låter som en bok för dig”. Jag kollade upp boken och har många gånger skrattat åt att en roman om dominans/underkastelse och homosexuellt liv på en pojkskola låter som en bok för mig. Nu har jag lånat den och läst drygt halva, och visst tycker jag om den. Delvis för temat, mestadels för språket, som är böjligt och koncist och fantasifullt. Mina favoriter så här långt är en svensk version av uttrycket ”not my cup of tea”, nämligen ”inte riktigt är min likör” samt hur en av karaktärerna beskrivs som ”den lilla glittriga pojkhäxan”.

2. En bok jag älskade som barn: Nasses taxi av Sven Nordqvist.

Jag har klara minnen av de fina illustrationerna, speciellt den blå färgen på skottkärran. ”Kör krångligt!”, tjuter jag än idag när vi under familjesemestern kör omkring på Kreta och jag absolut vill ta vägen genom de allra minsta bergsbyarna.

3. En bok som blev på hälft: Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson.

Jag blev förtjust i konceptet och började läsa den under jullovet, men orkade inte mer än ett tiotal sidor. Det var något med språket, något med tonåringarna som inte stämde överens med mig. Kanske var det bara fel tidpunkt, men jag har svårt att se mig själv återuppta den romanen. Annars brukar jag verkligen slutföra böcker jag påbörjar. Förra gången jag inte läste klart en bok (som jag läste av fri vilja, ska sägas) var under högstadietiden. Det var någon bok om människoödlor och det åskade.

4. En bok, som gjorde stort intryck: Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling.

Jag har talat om den förut, gällande en bok som har berört mig mest. Jag har talat om den förut minst två gånger, faktiskt. Så stort intryck gjorde den. Så här skrev jag om den då: ”Boken är en himlastormande ordfest i det dekadent destruktiva, en ironisk jargong i te, rött läppstift, cigarettrök och glitter, allt med engelska stråk. Det var som att återuppleva, eller snarare omleva, högstadietiden i en mer extrem version. Jag blev alldeles andfådd i hjärtat”. Dessutom fick jag uttrycket my kind of violence från den romanen, och det är jag mycket tacksam över.

IMG_3361Ögonblick från en av mina lässessioner ett par vårar tillbaka.

5. En bok som jag alltid återkommer till: Crush av Richard Siken.

Hur skulle det se ut om inte en enda diktsamling skulle hitta sin väg till den här listan? Crush kunde också platsa på plats nr 4, liksom Kapitulera omedelbart eller dö kunde platsa här på plats nr 5. Jag läste Crush under en sommar och jag dras obönhörligt tillbaka till vägen, blodet, desperationen. Det underbara språket som är som inget annat. Jag har inte ens kunnat strecka under mina favoritrader, för då skulle hela boken bli alldeles nedklottad med blyerts och bläck.

XXXXXXXXXXXXXXXXXWe clutch our bellies and roll on the floor . . .
XXXWhen I say this, it should mean laughter,
not poison.

XXXXXXXXXXXXXXX(ur Litany in Which Certain Things Are Crossed Out)

Jag utmanar mina läsare att göra en likadan lista, om ni känner för det! Som kommentar, som eget blogginlägg – eller varför inte som en Facebookstatus, för att återbörda listan till sitt ursprung?

4 kommentarer

Filed under skönlitterärt

4 responses to “Fem böcker

  1. Intressant. Tyvärr har jag inget konto på Facebook, men jag snor din lista. Den verkar lagom. :) Jag tror att jag såg en längre lista på en annan blogg…

  2. Åh, om jag läste skönlitteratur oftare, så…

    Jag har en hög svenska deckare som ligger och väntar på att bli genomläst. Det verkar dröja, om jag uttrycker mig så. Och min tegelsten om våldet i världshistorien av Steven Pinker, som är en fantastisk ögonöppnare och som alla borde läsa, ligger bredvid sängen, hundrafemtio sidor in, och inte öppnad på de senaste veckorna alls. Jag blir så besviken på mig själv. Varför har jag slutat läsa böcker?

    På toaletten ligger en biografi om Depeche Mode. Den har jag i alla fall läst i på senaste tiden. Den kan jag. Den kan jag massor av anekdoter och fakta ur.

    Det är det som är tricket. Lägg böcker du vill läsa på toaletten. Då blir de lästa. Ja jävlar.

    • Toalettläsning är nog ett säkert kort! Funkar bra med tidningar och anekdotiska böcker. Jag har aktivt börjat läsa igen, för annars är det så lätt hänt att böckerna lämnar på sidan av teveserier, internet och sömn. Och så vill jag inte att det ska vara.

Kommentera

