Tjugondag Knut

Det är en ovanligt fin vardag, en Tjugondag Knut som är som vilken annan Tjugondag Knut som helst, bara bättre. Jag skummar genom dagens tidning och muttrar ”idiot” åt en insändare. Jag städar hela huset, torkar damm och skurar badrum och lyssnar på Andy Warhol av David Bowie på repeat.

Systra mi kommer förbi en sväng och dricker kaffe  — det är hennes födelsedag — och jag matar mera ved i spisen. Under en paus i städningen chattar jag med en vän, som utgående från våra konversationer konstaterar Bevisat: ‘Sexfantasier höjer toleransen för språkfel'” och får mig att skratta rakt ut. Sedan duschar jag och njuter av att håret är kortare än på många år.

IMG_5407Jag närmar mig den korta frisyr som min själ har.

För att fira diverse tilldragelser (såsom ovan nämnda födelsedag) samlas vi hela familjen, först för att äta asiatiskt på restaurang och sedan för att dricka kaffe hos morföräldrarna. Det är varmt och vi provar skrattande mommos minkpäls och dricker rött bubbel ur de finaste glas jag kanske någonsin skådat — coupeglas med blå fot och guldrand. Jag leker att jag är med i Great Gatsby.

12544741_10153884203077767_665562776_o

Skål på er!

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Tjugondag Knut

  1. Det låter som om du hade en helt fantastisk tjugondag! Och så avundsjuk jag är på din spis.. Visst har jag uppfattat att du haft en spis tidigare i ditt hem, men inte så tydligt som idag.
    Du ser annorlunda ut i kort hår, inte alls pjåkigt ändå, men annorlunda. Har du teorier om varför din själ är en mer korthårig än långhårig själ?

    • Ja, hemhemma finns en vit rörspis mitt i huset. Den eldar vi i så gott som varje dag nu under vintern och jag tycker så om det.

      Jag var (mycket) korthårig från det att jag var sju till det att jag var nitton, och har varken före eller efter det haft riktigt långt hår, så mitt normaltillstånd är korthårig!

      • Ahha! Jag som trodde du hade en spis i Åbo :) Ja, vi eldar också alltid när vi är i Nagu. Vi kommer att ha en egen kamin i vårt nya sommarparadis och det ser jag nog mycket fram emot!

        Just det, det förklarar korthårigheten. Bra så :)

Kommentera

