En lat jävel

Det kom ett brev från Fpa. ”Er ansökan om studiestöd har avslagits”, stod det. Jag inser att jag numera i princip är nollinkomsttagare fram tills dess att jag har tagit ut min magisterexamen och kan registrera mig som arbetslössökande (nu ska vi vara positiva här).

Tänk det, att jag, som alltid har sett mig som en Duktig Flicka har studerat så länge att studiestödet har tagit slut. Kanske denna duktiga flicka inte har varit så duktig alla gånger. Kanske det bara är bra. Över sex år har jag ägnat åt svenska och språkvetenskap, etnologi, litteraturvetenskap och nu senast genusvetenskap. I förlängningen: åt att förstå mig själv, mina medmänniskor och min värld. Det är väl ändå det som humanistiska ämnen i grunden går ut på.

Jag ansökte förstås om förlängt studiestöd, skickade intyg från studiepsykolog och fint upplagda studieplaner för att få lite pengar bara tre månader till, sedan är jag magister, men eftersom det inte var ”en så svår sjukdom eller annan personlig kris att studierna för en tid i allvarlig grad förhindrats” så bidde det inget mer.

Jag brukar halvt på skämt, halvt på allvar, kalla mig själv för en lat jävel. Kanske är jag en lat jävel. Kanske är jag en jävel som inte passar precis in i de ramar som universiteten och samhället har lagt upp för studier. Men en intresserad jävel är jag, annars hade jag väl inte stannat kvar vid akademin så länge som jag bevisligen har gjort.

Det är inte det att jag lever utsvävande. Mina största laster är ekologisk mat, kafébesök och resor (København, jeg kommer i tre dage!). Jag röker inte, dricker knappt. (Knarkar inte, det är dyrt.) Det senaste klädesplagg jag köpte var två par svarta strumpbyxor för sammanlagt 6 euro för knappa två månader sedan. Innan dess – jag minns inte. Men det kostar att leva utan laster också.

Tro nu inte att jag inte inser hur privilegierad jag är. Jag vet nog. Jag har ett sparkonto som mina föräldrar har sparat ihop åt mig för tider som dessa. Jag har haft möjligheten att välja bort sommarjobb maj-september till förmån för kortare sommarjobb – och därmed mera ledig tid på min älskade villa. Jag kommer inte svälta, inte frysa. Studenthälsa, billiga bussbolag, studierabatt, lånade saker och prioriteringar – systemet är sist och slutligen på min sida.

Men fattig studerande är numera min faktiska och inte bara symboliska status.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “En lat jävel

  1. Tja, lat jävel och lat jävel. Egentligen vet jag inte om du behöver se dig som en sådan. För min del tog det också sex år att bli färdig med studierna :) Då var jag iofs aktivt med ett år i vår studentförening också. Jag tror egentligen också att man inte alltid skall behöva visa sin duktighet och jag tror det är riktigt hälsosamt att inte ens alltid försöka göra det. Jag har också alltid haft turen att kunna kombinera sommarjobb med stugliv. Jag har aldrig insett hur privilegierad jag alltid varit, men det kanske är bra med en ögonöppnare också för mig ibland.

    • Jag har jobbat hårt med att bli mindre duktig (hah, så paradoxalt det låter), så kanske det här är ett slags bevis på att jag har lyckats? Jag tror, som du, inte att överdriven duktighet är något som är hälsosamt i längden.

      Sommarliv på stugor och villor är nog något som jag kommer hålla fast vid med näbbar och klor. Det gör mig så gott, mycket bättre än vad de där extra pengarna skulle göra – i alla fall nu, då är jag privilegierad nog att kunna välja!

      • Ja, det där med duktighet är en verkligt knepig bit. Vi uppfostras ju till att vara duktiga och hjälpsamma, men i skedet när allt fler av oss stupar på våt duktighet då är det något som är radikalt fel. Ja, jag jobbar aktivt med mig själv för att duga, utan att alltid vara duktig.

        De extra pengarna är bra och ha, men pengar räcker inte långt om man inte får må bra.

Kommentera

