4322: juni – augusti

Som alla somrar har jag tillbringat denna med att läsa. Gamla favoriter, nya favoriter! Kanske till och med den bästa boken i hela världen…

1. Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn

Omläsning av en av förra sommarens stora favoriter. Ett fiktivt år i Karin Boyes liv. Vi får följa med henne under ett år i Berlin under 1930-talet, genom fängslande poetiskt språk och spännande upptäcktsresor i queer kärlek.

På spårvagnen stirrar folk på blodet på mina kläder.
Jag tänker:
Stirra ni. Det är Berlins blod ni ser.”

2. De kanske lämpade av Peter Høeg

En historia om tre socialt missanpassade elever på en brutal internatskola. Boken lät mer spännande än den sist och slutligen var. Väldigt filosofisk, där Tiden skrivs med versal.

3. The Goldfinch av Donna Tartt

Det var här jag lärde känna Boris, den mörkhåriga tonårspojken som beskrivs som  ”gloomy, reckless, hot-tempered, appallingly thoughtless” och ”budding alcoholic, fluent curser in four languagesJag har redan talat om den här boken, men jag kan inte tala nog om den. En av de intensivaste romaner jag någonsin läst, så överjordisk bra att jag blir rentav provocerad. Jag har kommit på mig själv med att tänka ”Stackars de som aldrig kommer läsa Donna Tartt, så fattigt deras liv måste vara!”. Till den grad, kära vänner. Gör er själva en tjänst och investera i Donna Tartt.

4. Oloflig beblandelse av Anita Salomonsson

Historisk roman om hur stigman av att vara oäkting förföljer en kvinna hela livet. Sorglig och lite bisarr historia.

5. Gentlemän och spelare av Joanne Harris

Även den här boken har jag skrivit om tidigare. En förunderlig historia om en het barndomssommar och en pojkskola som är värd att bekanta sig närmare med.

6. Her Fearful Symmetry av Audrey Niffenegger

På rekommendation av min goda vän J tog jag mig äntligen an Niffenegger, och det var en mycket tilltalande bekantskap! I denna gotiska roman får vi följa två tvillingflickor, som oväntat får ärva en lägenhet i London. Det visar sig att den avlidna mostern inte till fullo lyckats lämna lägenheten… Glasklara och skarpa karaktärer med utsikt över en gravgård.

7. Crush av Richard Siken

Det var här jag lärde känna Henry. Om The Goldfinch var sommarens (livets?) stora roman, är Crush sommarens (livets?) stora diktsamling. Den har inspirerat mig storligen i termer av desperation och kärlek, vägdamm och blod.

P.S. Är du Supernatural-fan och vill läsa dikter – bekanta dig för allt i världen med Richard Siken! Du kommer att förstå varför.

8. Myndlingen av Sara Medberg

Jag såg mycket fram emot denna historiska, finlandssvenska roman, men tyvärr hade den alltför många Harlequin-drag för att falla mig på läppen. Att beskriva en tekanna som ”utsökt formgiven” eller att någon ”svimmar graciöst” är heller inte tilltalande i mina språkvetarögon. En romantisk dröm om fagra damer i rosa muslin och stiliga herrar i hatt, om inte annat!

9. Hyresgästerna av Sarah Waters

Om föregående historiska roman inte levde upp till mina förväntningar, var Sarah Waters’ historia precis så bra som jag hoppades på! På grund av ekonomiska skäl tvingas en ung kvinna av hög börd hyra ut rum i sin lägenhet åt ett par från lägre klasser. Queer kärlek mellan klassgränserna med vettlöst spännande utveckling, förlagd i 1920-talets London – what’s not to like?

10. Till flickorna i sjön av Elin Olofsson

En i efterhand mycket fängslande berättelse om att komma tillbaka till sin barndomsbygd och vara tvungen att göra upp med det förflutna. Ovanligt och lite krävande, men mycket givande, språk.

11. Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood

Att Atwood är bra visste jag ju redan, men hon är också mångsidig! Denna roman utspelar sig i en dystopisk och totalitär framtid där regimen härskar med en dömande, aggressiv attityd mot det nära förflutna med sin sexuella frigjordhet. Fertila kvinnor blir ”tjänarinnor”, vars enda uppgift är att föda barn åt barnlösa par och denna historia berättas av en sådan tjänarinna.

12. Hönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang

En söt men kanske lite för enkel historia om hönan Knopp som lyckas fly ur hönshuset och strävar efter att uppfylla sina drömmar om att ruva ett ägg och få en unge. Berättelsen går säkert att läsa på fler plan, men jag orkade inte med det metaforiska utan läste den rakt upp och ner.

Hur var er lässommar? Vilken är den största upptäckten, bästa boken, värsta besvikelsen?

11 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

11 responses to “4322: juni – augusti

  1. toktassarna

    Jag har läst mängder mängder mängder men som vanligt på sommaren mest lättsmälta historier och en del deckare. Gillar sånt som tar max två dagar sommartid… Sara Lövestam var en ny trevlig författarbekantskap.Ett par Jojo Moyes har det blivit, bara mysiga historier. Linda Olsson och Majgull Axelssons senaste, gamla favoritförfattare. Och Hur ska det gå för Pinnebergs som är fascinerande för att den är skriven så långt före vi fick facit, hur det blev med nazismen…

  2. Min största besvikelse måste ha varit Kaj Korkea-Ahos ”Onda Boken”. Jag närmade mig den som ett skräckfan, jag förväntade mig läsa en skräckroman och blev först tvungen att vada genom 160-något sidor av finlandssvenskt misär förrän jag kom fram tll något skräck-isch. :D

    Den bästa boken är svårare att svara på, för jag gillade den största upptäckten och så gillade jag sagan om ringen-trilogin, samt Forbidden Gold av L. Ron Hubbard, Rendevouz with Rama av Arthur C. Clarke. Men jag tror att jag säger Sagan om Ringen-trilogin. :)

    Den största upptäckten var antagligen Agatha Christies ”Mordet på orientexpressen”. Det var första deckaren jag läste. Och jag älskade den! :)

    • Åh, jag har ”Onda Boken” på min framtida läslista. Hur tror du man ska närma sig den, för att inte bli besviken?

      Att du orkade med hela Sagan om Ringen-trilogin! Jag har läst den två gånger, och det blir knappast någon tredje.

  3. Åh, endast en bok som jag läst. Gentlemän och spelare. En bok man kan läsa hur många gånger som helst! Och vilken spännande lista du hade. Jag blir riktigt inspirerad av den. Just nu är jag litet i ett ja, i ett missnöjt stadie med mitt läsande om jag får säga så. Jag läser ju mycket och gärna – men just nu har jag svårt att hitta den äkta läsglädjen och att sluka en bok från pärm till pärm sker rätt sällan just nu, tyvärr.

    Många böcker jag läser känns platta, eller som att de saknar något, eller så är slutet så förutsägbart så även om boken i övrigt är bra så blir jag så besviken på slutet så jag litet tappar läsglädjen.

    Min lässommar var stillsam. när man bygger hinner man inte läsa så mycket. Min största besvikelse var nog en av de gratis romanerna (minns inte ens namnet) som jag hittade på Bokmalen i Kirjais, Nagu. Ett ställe som kanske kunde intressant för dig för övrigt? Den bästa läsupplevelsen i sommar var nog böckerna om statsrådet, av pseudonymen Bo Balderson. Efter fyra år i maktens korridorer så förstod jag precis vad det hela handlade om och kände igen mig väldigt långt – på gott och ont.

    • Det finns ju upp- och nergångar inom alla områden, så även läsandet! Jag kan tro att det inte lämnar så mycket tid eller ro över till läsande då man bygger och står i. Mitt absoluta huvudtips på läs- och slukarglädje är, ingen överraskning, Donna Tartt. Jag fullkomligt levde i den världen också efter att jag hade läst klart boken.

      Jag har inte hört om Bokmalen, men gratis böcker är ju alltid bra! :)

      • Jag tror faktiskt inte ens jag läst Donna Tartt. En författare som verkar vara värd att undersöka. Jag brinner för böcker som du inte egentligen vill slita dig ifrån, böcker som när du läser dem gör dig totalt omedveten om omvärlden. Men det känns som att jag läst så mycket, så det krävs så mycket av en bok för att jag skall få den känslan idag. Jag vet inte hur jag skall beskriva det bättre.

        Bokmalen är ett måste för oss bokslukare. Helt sjukt mycket böcker, som du får välja och vraka mellan. Låna eller byt böcker, enklare blir det liksom inte.

      • Då tycker jag definitivt du ska ge Donna Tartt en chans! Hon har förmågan att i alla fall uppsluka mig helt och fullt. Jag rekommenderar både ”The Secret History” och ”The Goldfinch”. Om du är bra på engelska ska du definitivt ta dig an böckerna på originalspråk, de svenska översättningarna är inte lika bra. Det är ett rätt krävande författarskap som behöver lite engagemang och tid, men det är SÅ värt det!

      • Jag kom på att jag faktiskt läst en bok av Donna Tartt. Den lille vännen, på svenska. Också en bok jag tror mig ha hittat på Bokmalen. Jo, den var absolut bra, men också ganska så obehaglig. Sådär så det litet kryper längs med ryggraden när man läser den. Men det låter ju som om man borde läsa på engelska.. Så, kanske jag får ge den en ny chans på engelska :)

      • Jag har sedan igen inte läst ”The Little Friend”, men den är enligt en vän inte i samma stil som ”The Goldfinch” och ”The Secret History”. Samma vän hävdar också att de två senare är mycket bättre, så om du inte är helt bortskrämd från Tartt så lönar det sig absolut att ge författaren en ny chans – på engelska!

      • Aha! Bra att veta. Då skall jag nog ta mig en allvarligare funderare på att läsa en till bok av Donna Tartt. En sidvändare är precis vad man skulle behöva nu när hösten sakta kryper sig på.

Kommentera

