Äventyr

I våras bad jag om sommaräventyr.

I natt cyklade jag på okända vägar med min sommarpojke. Vi träffas vid butikens parkering, han har med sig en filt, rödvin och musik. Han rullar cigaretter, vi talar om hur vi hanterar (eller misslyckas med att hantera) livet och jag tänker på hur svindlande fin han är, den blå pojken bredvid mig. Plötsligt säger han att vi måste cykla iväg, nu genast! Och eftersom det är han som säger det, så följer jag utan att ifrågasätta. Musiken fortsätter spela i ryggsäcken, längs grusvägar ner mot stranden där en film kunde börja, eller kanske sluta – vi föreställer oss hur industriområdet på andra sidan vattnet sprängs i luften och vi beskådar vårt verk från första parkett.

Senare sitter vi uppe på en stor sten invid ungdomsgården. Natten har fallit och vår film är svartvit, cigarettglöden är det enda som avslöjar oss. Jag känner alkoholen och kärleken och värmen i blodet. Detta är vad jag har längtat efter.

Då vi slutligen skiljs åt mullrar åskan ovanför oss och de sista tre kilometrarna hem cyklar jag i regn och tänker på England.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

