Jag är ledsen över blodet i din mun

Vi har stannat vid vägkanten.

Du har för mycket sand i oljan,
för mycket olja i blodet,
för mycket blod i munnen.

Det går bara att svälja
så mycket
av sitt eget blod,
så mycket
av någon annans.

XXXXXXXXXX(Jag är ledsen
XXXXXXXXXXöver blodet i din mun
XXXXXXXXXX— jag önskar det vore mitt.)

Hur du än spottar
sugs det inte upp av sanden.

XXXXXXXXXX

Vi kör iväg,
lämnar efter oss
bensin och rökfläckar

och jag tänker:

Snart är det för mycket blod i sanden.
Snart är det för lite blod i dig
och när det händer
vet jag inte vad jag tar mig till.

I våras snubblade jag över bildsatta diktfragment av den amerikanska poeten Richard Siken. De tog mig med storm och jag kände att jag var tvungen att läsa resten. Eftersom inget bibliotek kunde hjälpa mig beställde jag efter ett exemplar av Crush, en underbar diktsamling, desperat och mörk, fylld av kärlek och panik, blod, lera och död.

”It’s a road movie,
XXXXXXXa double-feature, two boys striking out across America, while desire,
XXXXXXXXXXXlike a monster, crawls up out of the lake
with all of us watching, with all of us wondering if these two boys will
XXXXfind a way to figure it out.”
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX(ur Driving, Not Washing)

Det är också från Siken som jag har fått inspiration och lånat några ord till dikten ovan. Som han skriver i Little Beast:

Sorry
about the blood in your mouth. I wish it was mine.

1 kommentar

Filed under skönlitterärt

One response to “Jag är ledsen över blodet i din mun

Kommentera

