Inte längre april

Det är över nu. Trettio dagar av diktskrivande. Lite motsträvigt i starten, ett uppsving mot mitten och sedan nedåtgående aktivitet mot slutet igen. Vissa dagar arbetade jag flera timmar med poesi. Andra dagar diktade jag ihop några rader runt midnatt. I slutändan skrev jag minst en dikt varje dag, trettio dagar i sträck.

En av de trettiofyra dikterna handlar om hur långt det är mellan Finland och Danmark. Två av dem handlar om revolution, en om betongtillverkning och en annan om tågstationer. Sju av dikterna är på rim. Några dikter kommer jag aldrig vilja visa världen. Andra har potential att bli något bara jag kommer mig för att arbeta vidare med dem. En hör till något av det bästa jag har skrivit. Jag har stulit repliker från teveserier till minst två av dikterna, och i två andra har jag använt ordet ”beryll”. Jag tror inte att jag någonsin har använt det ordet tidigare.

Jag vill säga tack. Tack för att ni har läst mina dikter, för att ni har kommenterat dem. Tack för inspiration, ofta omedveten sådan. En av de senare aprildikterna kom till av ett ögonblickets ingivelse. ”Spetsar och stål”, sade en vän. Jag minns inte ens i vilken kontext, men jag älskade rytmen i orden och motsättningarna i bilden. Och som alltid så hanterar jag livet, världen och känslor genom att skriva dem.

Spetsar och stål – aprillyrik dag 22

Jag drömmer om dagar
av spetsar och stål
av silke och utslitet läder.

Jag drömmer om nätter
av tegel och kol
av jeanstyg och urvuxna kläder.

Jag drömmer om stunder
av brons och beryll
av linne och kullerstensklapper.

Jag drömmer om timmar
av ceder och tyll
av marmor och skrivmaskinspapper.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “Inte längre april

  1. Jättefin dikt! Jag tycker det är så svårt att rimma, så jag gör aldrig det, men det blir en fin rytm och orden framstår extra fint. Måste medge att jag inte vet vad ‘beryll’ är. :)
    Kram!

    • Tack ska du ha! Jag skriver nog fler dikter på fri vers än på rim, men ibland kommer dikten till sin rätt bättre med rim (och då är rimlexikon är en räddare!). Beryll är ett mineral. Bland annat smaragder består av beryll, men den kan ha flera färger – grön, guld, blå, röd. Själv tänker jag mig oftast ofärgad beryll, som kristall.

Kommentera

