Någon slags frid

Jag kan inte lägga fingret på vad som är fel. Det är ingen enskild känsla, ingen konkret händelse. Det är som om världen har förskjutits några grader åt höger. Den skaver. Jag snubblar in i saker för att djupseendet inte fungerar som det ska, jag glömmer vad jag ska göra då jag fryser. Barriärerna är nere, det främmande sipprar in. Jag har ont i magen ett dygn i sträck och vågar inte äta.

Så jag gör som jag brukar. Inte för att det är det bästa sättet att hantera en vriden värld på, men för att det är det enda sättet jag har krafter till. Att sköta om en opasslig själ kräver resurser som jag inte har när skevheten smyger sig på. Jag drar mig tillbaka, flyr till teveserier och tekoppar och whisky. Talar inte i telefon, lyssnar på death metal då jag måste till butiken för att klara av att röra mig i folkmassorna. Väljer vad jag visar upp av mig då jag måste interagera med människor.

Så jag gör som jag brukar. Väntar ut det. Förr eller senare kommer världen vridas rätt igen, eller så lär jag mig hantera den nya vinkeln, jag är inte säker. Förr eller senare, tänker jag och kokar en till kopp te. Det är okej, tänker jag och ser på ytterligare ett avsnitt Supernatural.

Det är någonstans där det händer. Vid kanten av en stor sjö, mjukt ljus över grusväg. Ljusa blickar, en luftad tanke, ett avslut. En början på något nytt. Så kör de iväg.

Och jag, jag förnimmer någon slags frid. Inser att jag är hungrig och funderar på havregrynsgröt med blåbär. Förr eller senare, tänker jag. Det är kanske här det vänder.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Någon slags frid

  1. Ja, och sen tar man den erfarenheten med sig till nästa gång tillvaron ställer sig på kant.
    Ha en skön helg! Kramar! :)

Kommentera

