Aprillyrik dag 24 – Hjärter tre

Det högsta kortet
bland alla spader fyror
ruter nior
klöver ess
är hjärter tre.

Jag såg en gång
två män, en kvinna
dansa i blått ljus
med blänkande vita tänder.

Bara de tre tillsammans.

Kanske någon av dem hade rött läppstift.
En av dem hade rödrutig skjorta.
Ingen hade rött hår.

Dagens prompt var att dra ett kort: ett vanligt spelkort, ett Uno-kort, ett tarotkort, ett Cards Against Humanity-kort eller någon annan slags kortlek, och att utgående från det kortet skriva oavbrutet i fem minuter. Sedan skulle flödestexten bearbetas till en dikt.

Jag drog ruter tre, men på något vis fick jag det till hjärter tre i huvudet.
Så jag skrev om hjärter tre.

P.S. Tack och lov för internets oändlighet med bland annat hemsidor för kortblandning och -dragning, då jag själv inte har en komplett kortpacke.

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

