Aprillyrik dag 23 – Cirkus

Det står en cirkus på min bakgård.

En akrobat dansar limbo
under parkerade bilar,
en annan på höga styltor
– han kliver över telefontrådar.

Det doftar smör och brända mandlar.

En natt tyckte jag mig höra
vajrar som brast,
tältduk som slog i stormen
men nästa morgon
hade vinden mojnat,
det rödgröna tältet
stadigt förankrat.

Igår knackade direktören på,
bjöd på spunnet socker
som kompensation för olägenheten
hans förrymda gris orsakat.

Jag sade
att jag inte sett någon gris.

”Det är en mycket klyftig gris”,
sade han.

Från mitt fönster ser jag
hästar
kameler
elva vita hundar
en elefant som går lös.

En jonglör i randig kostym
har övergått till sidennäsdukar
efter olyckan.

Jag kom på trollkarlen
som kysste lindansaren
i mitt vedskjul
och lovade att inget säga.

Imorse hittade jag
en blåspräcklig gris i badrummet.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “Aprillyrik dag 23 – Cirkus

  1. Åh, du fick mig och skratta högt åt den sista meningen – vilken fantastisk liten historia som finns i den här dikten! Man ser allt framför sig så tydligt. Helt underbart och hela dikten gjorde mig så glad. Tack för det :)

Kommentera

