5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist

Vet ni, jag är trött på att vara feminist.

Eller nej, det är inte riktigt sant. Vad jag menar är: jag är trött på att tvingas vara feminist. Jag är trött på att den feministiska kampen behövs. Jag är trött på att behöva läsa och höra om fruktansvärda händelser, på att bemöta idioti och på att tvingas bevisa att jag och andra som på något vis är utsatta har en rättighet att existera i oss själva.

Därför drog jag mig för att skriva det här inlägget. Jag blev ledsen och uppgiven vid blotta tanken, drog mig undan till en lättare värld av teveserier och kladdkakor och förstående vänner, istället för sexistiska kommentarer i Facebookflödet och utsikten av en regering som kan komma att göra världen svårare för minoriteter av olika slag.

För vad får jag höra som motargument till feminismen?

Att vi redan är så jämställda. Att feminismen drar jämställdheten för långt (ser ni paradoxen i det?). Att feminism är bara manshat. Att vi feminister hakar upp oss på alltför små – och framför allt fel – saker. Att feminismen vill utrota kön och alla bara ska vara ”hen”.

Jag skulle inte orka bemöta det just nu. Skulle inte vilja.

Men jag måste göra det ändå. Måste fortsätta kämpa, prata, svära, härja och skriva. För att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar. För att män inte ska känna att de måste leva upp till ett skadligt machoideal. För att homo ännu används som ett skällsord. För att de som varken är kvinnor eller män fortfarande tvingas välja endera alternativet.

Jag lånar orden från en tumblr-bloggare:

”I need feminism because –

A man in a room full of women is ecstatic.
A woman in a room full of men is terrified.”

Lämna en kommentar

Filed under okategoriserat

Kommentera

