Aprillyrik dag 17 – namnlös III

Det behöver inte vara förbjudet
bara för att du tvekar.
Det behöver inte vara närhet
bara för att du andas.

Det behöver inte vara slutet
bara för att det ekar.
Det behöver inte vara blodsed
bara för att det blandas.

Det behöver inte vara skamligt
bara för att du ljuger.
Det behöver inte vara brutet
bara för att du lider.

Det behöver inte vara vänskap
bara för att det duger.
Det behöver inte vara thinner
bara för att det svider.

Det behöver inte vara tårar
bara för att det rinner.
Det behöver inte vara kärlek
bara för att det brinner.

I februari var jag på en hemmafest i Helsingfors. Då jag var på väg därifrån skrev jag upp två rader i min anteckningsbok. De har sedan dess väntat på att bli använda och nu fick jag äntligen sätta dem i omlopp, i form av diktens sista strof.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “Aprillyrik dag 17 – namnlös III

  1. Snyggt. Något förvirrande blir plötsligt logiskt. För en stund.

    • Tack ska du ha! Något förvirrande blir för ett ögonblick logiskt – eller tvärtom. Det är inte lätt att veta i denna svindlande värld.

Kommentera

