Hur kan du fortfarande vara vid liv

Hur kan du fortfarande vara vid liv

då du sedan länge brunnit slut?

det växer redan liljor

där ditt blod vätte marken,

dina brutna revben som stöd

för rangliga stjälkar

 

Hur kan du fortfarande andas

då bröstkorgen fallit in

av många vintrars tunga snö?

hur kan ännu tala

med söndergråten strupe?

 

Min kära, du är bortom ruiner

dina knäskålar har sjunkit ner i mossan

och benen som en gång var din handled

har vittrat sönder av fukt och glömska

 

Hur svårt måste det inte vara

att se med ögon

som dimman redan tagit över?

 

Så lämna det,

sargade fötter och trötta axlar

trasiga hälar av för många mil i fel riktning

 

Nu skall du vila.

Ett stycke dikt från senaste höst, då jag ägnade mig mycket åt mörker och förfall.

Nu är det vår och jag ägnar mig mera åt ljus och skymningshimlar. Om en vecka börjar NaPoWriMo igen, eller som jag kallar det på mitt modersmål – aprillyrik. Det innebär att det kommer bli pintjockt med poesi här på bloggen, eftersom jag strävar efter att skriva en dikt per dag under hela april månad. Jag kommer inte att publicera varenda dikt jag skriver, men jag ser fram emot att dyka ner i poesin djupa vatten och fylla era Facebookflöden och blogglistor med lyriska funderingar.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “Hur kan du fortfarande vara vid liv

  1. Jag gillar dikten, trots att den är mörk… eller kanske just för att den är det. Minnena och känslorna är så mycket starkare än förfallet.
    NaPoWriMo låter väldigt intressant. Jag kommer ihåg att du skrev mycket fint i fjol.
    Kramar!

    • Tack ska du ha, Marja! Jag tycker också själv mycket om dikten. Jag ser verkligen fram emot NaPoWriMo och hoppas på en lika inspirerande månad som förra året! :)

Kommentera

