Alla de jag har förlorat

Alla de jag har förlorat

de lever ännu
i adressboken
i Facebookflödet

Jag ser dem
tänker:
”Honom kysste jag i en snöhög,
henne följde jag till dörren”

Gamla älskare och älskarinnor,
forna vänner och bekanta,
människor i utkanten, vaga

Folk jag har älskat och folk jag har glömt
och folk som jag kom att förakta

Folk, i vars sängar jag sovit
Folk, vars hand jag har hållit
Folk, vars tårar jag torkat

Nu vilar de tysta
i sällan uppringda nummer
i senaste meddelande mottaget
(4.8.2010 15:34)
om varma duschar i all ära
”men inget värmer som du”

 

7 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

7 responses to “Alla de jag har förlorat

  1. Fint! Ibland när man ser alla dessa människor och deras namn känns det som om man är omgiven av spöken. På gott och ont.

  2. Though some are lost by time
    and other far away in a different place,
    bonds can maintain their strength
    even if others move at a different pace.

  3. Igen en text att känna igen sig i. Och jag anar en något vemodig vårnostalgi bak raderna. Även den känner jag igen mig i. Å andra sidan så försöker jag också leva enligt devisen allt har sin tid och bli bättre på att fånga dagen.

    • Jag är glad att mina texter skapar igenkännande, även om det inte är roliga saker de handlar om. Visst är det lite vårnostalgi som skymtar fram. Att ”allt har sin tid” är en mycket bra devis, tror jag. Jag har försökt att verkligen anamma det det senaste året – inte som ett sätt att inte kämpa för det man har, utan som en acceptans om att världen kommer förändras och gå upp och ner oavsett.

      • Nej, jag vet också att det inte är så roligt. Men efter att ha haft ett stadigt förhållande i sex år så kan jag inte annat än konstatera att det blir bättre. Hur eländig den klichén än är, så stämmer den. Jag avskyr den själv också..

        Ja, det är inte lätt att tänka att allt har sin tid. Som jag också slagits med mig själv för att ens kunna få den tanken att rymmas i mitt huvud – jag blir matt bara jag tänker på det. Man skall alltid kämpa för det man har, för gräset är sällan grönare på andra sidan, men kanske man också ibland måste inse att fighten inte är värd att ta.

Kommentera

