1. Det här är feminism för mig

Jag utlovade imaginärt te och dito kex. Om du hälsar på mig i min skeva lägenhet någon gång så bjuder jag på riktigt te och kakor.

Foto0571

Här. Det är här jag börjar mitt feminism-bloggprojekt. Vi börjar förstås i den viktigaste ändan. Definitivt inte den lättaste ändan, för dagens rubrik är en mycket vittspännande sådan.

Vad är feminism för mig?

Feminism för mig är en livssyn som innebär att a) jag är övertygad om att människor av alla kön är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter, möjligheter och ansvar men att b) kvinnor alltid har värderats och fortfarande värderas lägre än män. Detta är förjävligt och något som måste förändras.

Feminism för mig är tankeverktyg och analysredskap som har gjort det möjligt för mig att se det strukturella förtryck av kvinnor som existerar. Det må låta melodramatiskt, men feminismen har fått slöjan att falla från mina ögon. Genom att betrakta världen från en feministisk synvinkel kan jag se det som ligger under ytan, jag kan se de konstruktioner som konstant förtrycker kvinnor – och det är endast genom att vara medveten om dessa strukturer som jag kan börja bekämpa dem.

Framför allt är feminism för mig är ett sätt att bli säkrare i mig själv. I början kan det vara rentav förkrossande att inse att en är utsatt för förtryck, att det är omöjligt att komma ifrån detta förtryck. Sedan kommer kampviljan, insikterna, hur bitarna en efter en faller på plats och det känns som att jag står med facit på hand. Jag förstår att jag i mångt och mycket är som jag är för att jag är uppfostrad som kvinna i ett patriarkalt samhälle – en av De Andra, en av de som står lägre i hierarkin. Jag genomskådar samhällets skadliga könsnormer och jag vägrar skämmas, både då jag följer dem och då jag bryter dem.

Istället för att bara känna mig obekväm, utan att riktigt veta varför, då någon kallar mig ”lilla gumman” så förstår jag att personen utövar en härskarstrategi mot mig och vågar säga ifrån. Om en okänd kille på krogen tycker att jag ska le och inte se så sur ut, så är jag säker i min vetskap om att jag inte existerar för att behaga andra, utan att jag har rätt att vara precis som jag är och kan utan dåligt samvete be honom dra åt helskotta. Feminismen ger mig kraft att ifrågasätta den grymma utseendehetsen: att jag som kvinna värderas utifrån mitt yttre och förväntas vara missnöjd med min kropp, vilja gå ner i vikt; att det ses som naturligt och självklart att raka ben, armhålor och underliv. Feminismen har gett mig mod att lägga mindre tid, kraft och pengar på mitt utseende, och därmed få mer tid, kraft och pengar att lägga på saker som spelar större roll för mig – som en god frukost, att skriva dikter eller att njuta av hur det kittlar i magen då jag besöker en lekpark och gungar så högt att kedjorna slackar. Feminismen ger mig styrka att inte förminska mig själv, trots att patriarkatet ständigt förminskar mig. ”Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är”, som Edith Södergran skrev.

Vet ni, det här är verkligt svårt att skriva. Det är inte bara svårt, det är nästintill smärtsamt. Det är så mycket jag vill säga, det är så många tankar som halvfärdiga rasar genom sinnet: om skambelagd sexualitet, om nedvärdering av sådant som traditionellt ses som kvinnligt, om att tvingas till heteronormativitet. Det är stormande känslor om allt från kärlek och systerskap till frustrerande oförståelse och ilska. Medan jag har skrivit detta har jag lyssnat på musik, googlat definitioner av feminism, läst feministiska bloggar, skrollat genom tumblr-flöden med taggen #feminism. Medan jag har skrivit detta har jag kommit till nya insikter. För att låna orden av en tumblr-bloggare: ”i wish men understood that when women are talking about feminism and rape culture and shit, it’s not just a political conversation. it’s not about being a “social justice warrior” or whatever. it’s about our actual lives being shaped by misogyny since childhood, and the daily reality of living in fear of violence. this isn’t a fucking game or philosophical debate. this is our fucking lives.”

Feminism för mig är inte bara en livssyn och en ideologi – det är en överlevnadsstrategi.

7 kommentarer

Filed under okategoriserat

7 responses to “1. Det här är feminism för mig

  1. Så bra skrivet! Och jag förstår din frustration över att försöka klämma in alla dina tankar i ett och samma blogginlägg. Slutsatsen är dock glasklar.
    Kram!

    • Tack ska du ha! Slutsatsen både skrämmer och ger styrka, eftersom jag medan jag skrev verkligen förstod hur (livs)viktigt feminism är för mig.

  2. Amen! Frustratiom. irritation och en förbenad ilska finns också här!

  3. Leo Backman

    Hej! Välskriven analys, låter som att du använder feminismen inte bara i ett försök att befrämja ett samhällsideal, utan också för att befästa att dina egna idiosynkrasier och drag är dina egna och att du kan tycka om dig själv. Det är snyggt! :)

  4. Tack för att du sätter ord på det här med att som kvinna förutsättas lägga en massa tid och pengar på sitt utseende. Jag har under de senaste åren gradvis trappat ner på det mesta extra pynjandet med mitt utseende och kan idag inte förstå hur jag någonsin hade TID och PENGAR att vaxa benen, plocka ögonbrynen, raka armhålorna, platta håret, fixa med naglarna, lägga ansiktsmasker, sminka mig varje dag med concealer, puder och the whole shebang. Jag kommer nog aldrig orka börja med de fasonerna igen. Det finns ju så mycket roligare saker att lägga tid på. Dessutom tycker jag att jag är vackrare nu.

    • Jamen precis! Jag har, precis som du, de senaste åren successivt slutat med sådant som normen kräver – raka benen, sminka mig till vardags, uppdatera min garderob, färga håret… Det har inte varit lätt (vi är ju alla barn av vår tid och om en har vant sig vid sitt eget sminkade ansikte tar det tid att vänja sig vid det osminkade) men det har varit och är alltjämt en aktiv och målmedveten strävan efter att inte lägga mer tid och kraft på mitt utseende än på någon av mina andra egenskaper. Jag har också blivit mer och mer bekväm i mig själv, som mig själv – och det är något som jag aldrig kommer ge upp för ett ett normenligt ”kvinnligt” och ”vackert” utseende!

Kommentera

