10 x feminism

Jag har tänkt påbörja ett bloggprojekt denna vår.

Det är inte så ambitiöst som det låter. Jag håller fortfarande kvar vid tanken på att denna blogg ska vara mitt krypin och andningshål, ett eget rum där jag kan skriva och tänka fritt. Icke desto mindre tänker jag försöka ta mig an något som jag hittade på yllestrumpas blogg, nämligen en blogglista med tio olika rubriker för inlägg på temat feminism. Rubrikerna (som jag har modifierat något för mina syften) ser ut som följande:

1. Det här är feminism för mig
2. Det här är feminism inte för mig
3. När jag började kalla mig feminist
4. Vad jag tänkte om feminismen innan jag insåg att jag själv var en del av den
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist
6. Det svåraste med att vara feminist enligt mig
7. Mina 5 främsta feministiska förebilder
8. Den viktigaste feministiska frågan enligt mig
9. Hur feminismen syns i min vardag
10. 3 suveräna tips på verk som på något sätt handlar om feminism

Orsakerna till att jag vill skriva (ännu mera) om feminism är flera.

För det första vill jag utmana mig själv att verkligen tänka till när det gäller feminism och min syn på densamma. Att göra det enligt ett färdigt uppsatt schema är tacksamt. Jag tvingas till att tänka efter, samtidigt som jag kan koncentrera mig på en aspekt i taget. Som ni uppmärksamma läsare kanske ser, så utgår alla rubriker från mig själv som feminist. Jag gör alltså inte anspråk på att komma med feministiska sanningar. Jag gör anspråk på att komma med feministiska reflektioner.

För det andra vill jag uppmuntra till diskussion. Det är tillåtet att drömma. Kanske får något av inläggen en läsare att tänka, reagera, hålla med eller ifrågasätta. Kanske skriver någon en kommentar, ett eget inlägg. Vilket leder mig in på min tredje orsak…

För det tredje pratas det för lite feminism. Jag vill dränka världen i feministiska texter (jämsides med dikter, reflektioner kring litteratur & teveserier och vardagsbetraktelser, givetvis.) Som jag läste på en av mina favoritbloggar på tumblr: ”im going to scream about the importance of feminism to the world until my voice becomes hoarse enough to be mistaken for a mans and people actually start to listen to me”.

Jag tänkte sparka igång det hela redan imorgon. Välkommen tillbaka då och läs! Jag bjuder på imaginärt te och kakor.

Lämna en kommentar

Filed under okategoriserat

Kommentera

