50 Shades of Not Okey

Jag skulle egentligen skriva på en uppsats. Men sedan insåg jag att jag måste prata lite om 5o Shades of Grey, eller som den heter på svenska, 50 nyanser av av honom.

För er som tacksamt nog har missat detta fenomen: Romanen 50 Shades of Grey är den första i en trilogi av E. L. James. Trilogin handlar om college-studenten Anastasia som inleder ett komplicerat förhållande med den rika entreprenören Christian. Denna trilogi har sin grund i Twilight-fanfiction, som sedan skrevs om för att småningom kunna ges ut som fristående verk. Det märks tydligt att 50 Shades är baseras på Twilight, dels på grund av det undermåliga språket, dels på grund av att historien långt är densamma. Men nu ska jag inte haka upp mig på avsaknaden av de litterära kvaliteterna i romanen, utan på något mycket mer allvarligt.

Om två dagar har filmen 50 Shades of Grey premiär.  Hypen har varit enorm.
I värsta fall kommer det bli tre filmer, en för varje bok.

Som mycket fanfiction, har 50 Shades of Grey sin grund i (sexuell) fantasi. I detta fall: (sexuella) fantasier om våld, dominans, smärta och bondage i ett osunt förhållande utan ömsesidigt samtycke och respekt (inte allt förväxla med BDSM, som alltid sker med samtycke och respekt).

Och i (sexuella) fantasier är det helt okej! Låt fantasin flyga fritt (eller snarast mycket hårt bunden…) och njut av det. Att ta en historia som en tycker om och skriva sexuell fanfiction om det är också helt okej!

Jag älskar fanfiction*, inte bara att läsa för nöjes skull, utan också för att det blir ett forum där (främst) kvinnor har en chans att undersöka, pröva på och bestämma över sin sexualitet – också gällande sådant som samhällets normer inte uppmuntrar eller mer eller mindre uttryckligen förbjuder, såsom teman i 50 Shades: våld, dominans, smärta och bondage i sexuell kontext. Fanfiction kan med andra ord bli en slags sexuell fristad, vilket jag anser att är alldeles fantastiskt.

DET STORA PROBLEMET uppstår när fanfiction (må vara bearbetad sådan) på något vis blir ”offentlig” fiktion – och de sexuella fantasierna INTE IFRÅGASÄTTS OCH PROBLEMATISERAS.

Vad jag menar är, att det förstås finns fanfiction som på sina sätt är mycket ”värre” än 50 Shades: fanfiction med incest, skadligt svartsjukt beteende, minderåriga inblandade, extremt våld, osv osv i all oändlighet – men det uppmärksammas alltid i fanfictionen att det förekommer sådana problematiska element. Det finns varningsetiketter med ”incest”, ”non-consensual sex” och så vidare. Som fanfiction-läsare är du alltså medveten om att det som skrivs i fanfictionen är fantasier och inte alls okej i verkligheten. Men då 50 Shades nu är bok och film så har alla varningsetiketter fallit bort. Det fortsätter vara våld, dominans, smärta och bondage i ett osunt förhållande utan ömsesidigt samtycke och respekt, men det framställs oproblematiskt och till och med r-o-m-a-n-t-i-s-k-t.

Det är alltså DET STORA PROBLEMET. Att folk läser eller snart ser 50 Shades of Grey och tror att de tar del av en romantisk BDSM-historia, när de egentligen tar del av inget mindre än en historia om fysisk och psykisk misshandel.

*Här vill jag förtydliga att all fanfiction inte är av sexuell natur. Det finns en massa olika slags fanfiction, på samma sätt som det finns en massa olika slags annan fiktion. Men i just detta sammanhang utgår jag från fanfiction av sexuell karaktär.

8 kommentarer

Filed under dagbok

8 responses to “50 Shades of Not Okey

  1. Bra skrivet!
    Jag har själv inte läst fanfic och tänkte därför inte på hela fanfic-aspekten av 50 shades. (Även fast jag visste att det var fanfic) Har inte tänkt på hela aspekten att i fanfic står det som en varningstext ”Dethär har BDSM”, ”Dethär har incest”, ”Dethär har (något)”.

    Jag har aldrig förstått varför 50 Shades-filmerna blev så hypade, för inte kan någon på RIKTIGT tro att en 50 shades-film kommer att bli bra när ursprungsmaterialet är som det är? Jag menar jag känner inte en kotte som har sagt att ”Jag ser så fram emot 50 shades-filmen!”. Antingen säger ingen något om filmen, eller så spyr de galla över det.

    Ett skämt jag har dragit om filmen är att det kommer i stort sett att vara en porrfilm som fokuserar på storyn och inte har något sex. :D Ungefär som en porrfilm som handlar om ett pizzabud som ska leverera en pizza med EXTRA korv på till en het tjejs hem. Hon tar en titt i lådan och konstaterar att jo, det är extra salami precis som hon beställde. Hon betalar och stänger dörren.
    SLUT! :D

    • Tack ska du ha! Jag har länge tänkt att det är något som skaver oerhört med 50 Shades of Grey, men har inte riktigt kunna lägga fingret på vad. Igår klickade det, då några vänner och jag diskuterade filmen och en av vännerna poängterade att verket ju faktiskt har sitt ursprung i en sexuell fantasi och fanfiction.

      Jag känner inte heller personligen någon som på allvar ser fram emot 50 Shades-filmen, men med tanke på hur enormt mottagande trilogin fick så fruktar jag att filmen också kommer dra stor publik. Förhoppningsvis inser ändå folk snabbt vilken uslig historia det (ofrånkomligen) är.

      Jag har förstått att den ”romantiska historien” i filmen faktiskt har fått mera fokus än själva sexet, så kanske du inte har så fel :p

  2. Jätte bra skrivet och jag håller såklart med. Det är sorgligt då dylika artistiska projekt (filmer, böcker, konst whatever) läcker ut i det mainstreama och hyllas istället för att ifrågasättas och kritiseras.

    • Tack ska du ha! Förhoppningsvis är det fler som kommer förstå det problematiska med 50 Shades än det är folk som sväljer det med hull och hår.

  3. Intressant skrivet. Jag måste säga att jag inte lade så mycket vikt vid 50 shades of Grey när jag läste böckerna, utom då att konstatera att det var en verkligt dålig story. Problemet är kanske också det att jag inte förstod hypen kring det hela, eftersom det för mig var en ja, rätt och slätt en rätt dålig bok (böcker).

    Varför böckerna och filmerna egentligen blev så hypade, utan att någon ifrågasatte dem är ju också en intressant frågeställning. Är det så att vi är så vana att medierna pumpar ut information, som vi väljer att ta till oss eller inte ta till oss, så vi inte orkar reagera när det kommer information vi kanske också borde ifrågasätta? Och vad signalerar vi när vi inte ifrågasätter den information vi ges? Att medierna satsar på en allt mer ytlig och allt snabbare information är ju inget nytt, men kanske det också hindrar oss från att tänka själva, eftersom vi blivit så vana med att få allt serverat?

    Fifty shades of Grey var i mina ögon egentligen inget annat än modernt tantsnusk. Men är det då så att BDSM är det nya sätt som vi alla bör utnyttja för att pigga upp våra sexliv? Har det gått så långt i vår värld att normalt sex inte mer är riktigt ok – för det anses vara tråkigt? Missionären har ju tex länge ansetts vara tråkig, varför vet jag egentligen inte när den ju egentligen mer än något annat erbjuder närhet. Klart man skall variera sig, men hur kunna skilja på det man verkligen vill göra själv mellan lakanen och samhällets presentation av vad man borde göra?

    Var och en med sitt. Själv skulle jag dock aldrig, aldrig, aldrig kunna finna någon njutning i att skada en annan människa.

    • Tack för din innehållsrika kommentar! Jag tänkte inte heller så mycket på den aspekt som jag tar upp ovan, då jag läste den första 50 Shades-boken, utan precis mest som du – vilken uslig bok det var. Det här är tankar som har kommit till mig på senare tid.

      Jag tror att du har rätt i mycket du säger. En av orsakerna till att trilogin blev hypad var nog för att den påstods komma med något ”nytt”. Som Facebookvän skrev: ” Den har ju marknadsförts som revolutionerande erotik för kvinnor”. Marknadsföring är mäktiga krafter och det är lätt att dras med i flödet.

      Problemet är, som jag också skriver men aldrig kan framhålla starkt nog, att 50 Shades of Grey i-n-t-e är BDSM. Folk som inte är insatta i BDSM kanske tror att det som beskrivs i verket är BDSM, vilket gör att folk/allmänheten/icke-insatta får en totalt felaktig bild av BDSM. Och sådant är väldigt skadligt, eftersom BDSM är något som ska utövas med kunskap, respekt, kommunikation och samtycke – allt sådant som saknas i 50 Shades of Grey!

      Jag håller fullständigt med ditt uttalande ”Var och en med sitt”. Därför vill jag heller inte på något vis döma 50 Shades i dess ursprungliga form, det vill säga som fantasi och fanfiction. Det är när den tar steget till publicerat verk – men egentligen till sin natur fortsätter vara fanfiction – som det blir problematiskt.

  4. Ja, egentligen känns det ju som om boken innhåller väldigt litet revolution. Undrar hur många återförsäljare/antikvariat som fått lådvis med 50 shades-serien?

    Jag kan ärligt säga att jag inte är så hemskt insatt i BDSM så jag kan säga var gränserna går och var de slutar. Men jag har inte heller uppfattat 50 shades som en större företrädare för det, för att vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad 50 shades skall symbolisera. Men jag har också förstått att BDSM skall bygga på ömsesidighet och respekt för varandra och att det också skall finnas vissa gränser som man kommit överens om på förhand, eller att man kan sätta stopp för det om det går för långt över ens gräns.

    Det som däremot gör mig riktigt illamående är väl det som snarast klassas som sadomasochism, men det är ju ett annat ämne.

    • Enligt en vän till mig lär antikvariat få in fler exemplar av 50 Shades än vad de kan hantera…

      För att ”inte vara så hemskt insatt i BDSM” (samlingsnamn för bondage/disciplin, dominans/submission (underkastelse) och sadomasochism) så har du ändå uppfattat grunddragen helt rätt, angående ömsesidig respekt och gemensamt samtycke och uppsatta regler, möjlighet att avbryta när som helst! Vilket jag ju hoppas att också andra har förstått och därmed inte blandar ihop BDSM och det som sker i 50 Shades. Ordet ”sadomasochism” (eller ”sadist”) används ju också utanför BDSM-kontext, vilket jag kan tycka är olyckligt, eftersom det ju – som du skriver – då handlar om något helt annat och skadligt.

Kommentera

