Vilja

Jag vill stanna uppe hela natten. Läsa fanfiction tills ögonen svider och blodet rusar. Känna doften från fiktiva läderjackor och tvätta bort imaginärt vägdamm från händerna. Dröja kvar vid framstötta repliker och sekunden precis innan allt faller sönder.

Jag vill koka riktigt hett, starkt te och baka djävulens kaka. Tända hundra ljus och luta mig tillbaka i hänförd salighet.

Jag vill dansa tills huvudet spränger och fötterna värker och svetten kittlar ryggraden. Så stort och vilt och våldsamt att jag har blåmärken dagen efter.

Jag vill skriva, tusen ord med en aldrig sinande bläckpenna. Krafsa ner varenda mening som någonsin har fått det att kännas. Fylla min vägg mer fler ord, fler citat, fler livsvisdomar som jag nu inte förstår hur jag klarade mig utan innan jag fann dem.

Jag vill springa ut. Ränna rakt genom alla vattenpölar, snöslaskhögar, mörka parker. Möta natten långt borta från ljussjuka stadshimlar. Andas djupt och för evigt med skogen runtom mig.

Jag går och lägger mig.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Vilja

  1. Ah, känslan är bekant. Antiklimax! Och en liten gnagande bevikelse över att vara den förståndiga..

    • Ja, jag antar att det finns en tid för nycker och storslagna viljor – och så finns det en tid då det gäller att lyssna på förnuftet och orken…

      • Allt har sin tid. Ibland känns det verkligt dystert att lyssna på förnuftet, men ibland inser man det kloka i att man tog det beslutet efteråt. Livet består inte alltid bara av impulser tyvärr. Hur gärna man än skulle önska det.

  2. jacke

    sömnen, en opålitlig älskare
    lockar på mig bara för att dra sig undan
    ensamheten slår mig följe
    den långa färden genom natten

Kommentera

