En överjävlig vanlig vardag

Inatt sov jag nästan tio timmar. Jag drömde om att sova och om att dela drömmar. Jag drömde om blodstänk på väggen.

Resten av dagen blev ”en överjävlig vanlig vardag”, för att låna min vän J:s ord då jag beklagade mig för henne. Inga katastrofer, inga storslagenheter – bara en trög, gråslaskig januaridag med oinspirerande föreläsningar och alldeles för mycket och för högljutt folk i matsalen. Jag kravlade mig igenom dagen med tvång och autopilot medan jag fantiserade om kaffe och kardemummakaka. Lugnet i min egen lägenhet. Tända ljus och en tulpanbukett som är inne på sin elfte dag. Akustisk musik och vackra bilder på mina favoritkaraktärer slagna till blods.

Nu, två kaffekoppar senare börjar jag känna mig som en någorlunda fungerande varelse igen. Huvudvärken spänner fortfarande sitt järnband kring pannan, men det är uthärdligt. Jag behöver inte lämna min lägenhet mera idag, min fristad och min borg på 32 sneda kvadratmeter.

Inatt hoppas jag på att få sova nästan tio timmar till och vakna till en lite mer upplyftande vardag.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “En överjävlig vanlig vardag

  1. Brukar du vanligtvis alltid sova tio timmar eller beror detta på mörkret ? Har själv ett betydligt mera behov av sömn under de ”mörka månaderna”.

    • Om jag finge, så skulle jag säkert sova tio timmar om natten! Senaste sommar sov jag längre nätter än någonsin, tror jag, och jag mådde så bra av det. Men nu är det nog bara en vanlig sömnskuld som jag försöker bli av med :)

  2. Konstigt det där – ibland när man äntligen får sova ordentligt och länge så slår kropp och humör bakut dagen efter. Antar att den kanske får en chock. Hoppas du fick tio timmar till.

Kommentera

