Att motsäga sig själv

Jag älskar då världen placerar ut precis rätt ord i min väg, som om orden har blivit skrivna endast för att jag ska kunna läsa dem då tiden är inne. Då jag oroligt funderar över saker jag har gjort, saker som jag ifrågasätter men som samtidigt är självklara. Jag undrar om jag har varit sann mot mig själv eller om jag har drivits av något som inte är jag.

Så snubblar jag över följande rader:

Do I contradict myself?
Very well then I contradict myself,
(I am large, I contain multitudes.)

Och plötsligt är allt givet.

Jag kan vara mig själv trogen samtidigt som jag gör saker som jag inte förväntar mig. Jag är stor, jag rymmer en mångfald – och vissa delar av denna oerhörda mångfald motsäger sig själva. Dessa motsägelser står inte i väpnad strid med varandra, istället speglas de mot varandra varandra, bildar ett regnbågsspektra av otaliga själv, visar på varandras olikheter, gör mig till den mångfacetterade varelse som jag är, som vi alla är.

Så, motsäger jag mig själv? Ja, jag motsäger mig själv.

Och det är precis som det ska vara.

Och jag är inte längre orolig.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Att motsäga sig själv

  1. Walt är bra. Just spenderat ett par dagar med att läsa honom (och delar av en biografi jag läste för en massa år sedan). Döda poeters sällskap gick på tv…. Fick mig att plocka upp honom. Riktigt bra. Mycket sanna ord som man kan relatera till. Precis som du gjort…

    • Jag har med stor glädje tagit del av Döda poeters sällskap, men annars är Walt en obekantskap. Jag visste inte ens vem upphovsmakaren bakom orden var (innan jag googlade det), och det gjorde mig inget. Orden är så starka att de står för sig själv. Jag har en känsla av att jag kommer att återkomma till dem många gånger än.

  2. Pingback: Trädgård | Ileea

Kommentera

