Kallocain

Då jag skulle låna lite böcker att ha med mig på mitt dygnslånga äventyr till Seinäjoki, denna gudsförgätna stad, så visade det sig att bibliotekets datasystem inte ville samarbeta och det gick därmed inte att låna böcker (skandal!). Istället letade jag och andra icke-långtagare oss till bokbytarbordet, där jag lade vantarna på Karin Boyes Kallocain, en nätt liten roman på dryga 200 sidor. Den utspelar sig i ett framtida polisstyrt och militariserat samhälle, där kemisten Leo Kall har utvecklat ämnet kallocain, ett slags sanningsserum som nu ska användas för att avslöja meningsmotståndare och därmed ge Världsstaten den totala kontrollen.

Utan att desto mera gå in på själva romanen, som var mycket intressant läsupplevelse, slogs jag vid ett par tillfällen av hur det verkligen är en lyriker som har skrivit historien. Låt mig utan vidare åthävor dela med mig av ett par avsnitt (från sidorna 162 och 198) som i all sin poesi är så vackra att de kan stå för sig själv:

Vidskepelse är ofta lockande, tänkte jag hånfullt. Den är ett skrin, där man förvarar sina lurande frestelser som klenoder: en djup kvinnostämma; en skälvning i en mansröst; en stund, som man aldrig har upplevt, av fullkomlig hängivenhet; en förkastlig dröm om personligt förtroende utan gräns; ett hopp om släckt törst och djup vila.

— — — Jag var en gren som blommade och jag visste ingenting om min rot eller stam, men jag kände hur saven kom ur okända djup — — —

Målar inte de styckena upp vackra bilder i sinnet, så säg…

4 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

4 responses to “Kallocain

  1. Fantastiska citat! Vilken ordkonstnär. Och det där är en mycket bra bok, jag vann den faktiskt i en utlottning på självaste x3m-communityn :)

  2. Kallocain hörde till kurslitteraturen när jag studerade litteratur i Åbo. Jag var nog inte riktigt mogen för den då, men nu borde jag kanske läsa om den.
    Gillar det andra citatet. Ja, det är som poesi.
    Jag vill önska dig ett gott slut på det gamla året och en fantastisk början på det nya! Kramar! :)

    • Tack ska du ha, Marja, för de önskningarna! De kommer väl till pass, då jag varken känner mig redo att släppa det gamla året eller ta mig an det nya… Ett gott nytt år önskar jag dig med! :)

Kommentera

