Pakkosuomi i tvättstugan

Huomenta! säger kvinnan i tvättstugan då jag kommer in för att hämta min tvätt. Jag svarar detsamma och rafsar de fuktiga kläderna ur maskinen, hittar en före detta vit strumpa som inte är min och tänker än en gång att jag måste kika in i maskintrumman innan jag slänger dit min egen tvätt, för det är inte första gången jag har tvättat någon annans strumpor ett varv extra.

Kvinnan står och betraktar kalendern med bokade tvättider och säger något till mig, på finska, då jag redan är halvvägs ut genom dörren. Jag uppfattar det inte, mumlar ett ”Mmhmm” och hoppas att det är en vettig respons, att det ska räcka. Det gör det inte. Hon frågar om jag inte ska använda torkrummet, och jag svarar att nej, jag hänger tvätten i lägenheten så jag slipper springa fram och tillbaka mellan tvättstugan och huset.

– Ootko sä suomenruotsalainen? frågar hon då. Hon menar att det hörs, på min accent. (Och mina underliga böjningsformer och mitt stapplande språk, kan jag anta.) Ja, det är jag och det förstår jag, svarar jag och vill bara gå hem med min tvätt.

Kvinnan börjar prata om svenska i Finland, påpekar igen att min accent avslöjar att jag inte är helt finsktalande. Hon berättar om en bekant (alltid denna bekanta), som är finlandssvensk och jobbar i en blombutik – och som inte kunde finska, tänka sig! Att det går att bo i åratal i Finland utan att behöva använda finska! De lyssnar på svenska nyheter, ser på svensk teve… Själv är hon emot svenskan, på grund av pakkoruotsi. Hon skulle aldrig tala svenska, inte ens om hon skulle drunkna utanför Åland skulle hon ropa något annat än Apua! Då hon hälsar på sin finskspråkiga syster, som bor i Sverige och är gift med en rikssvensk man,  så talar hon finska eller engelska med mannen. Hennes syster tycker att hon är barnslig och envis. Allt detta berättar hon med ett glatt tonfall och ord och kroppsspråk som visar på skämt, på trevligt småprat.

Jag småpratar med, på min knaggliga finska och min avslöjande accent. Säger aivan och just niin och försöker förklara hur det är helt och fullt möjligt att leva i Finland på svenska, då ens familj och vänner talar svenska, skolan går på svenska, det finns svenskspråkig teve och svenskspråkiga radiokanaler och nyheter och tidningar… Och medan jag pratar – eller mest lyssnar – tänker jag så många saker, på svenska, för att min finska inte räcker till.

Jag tänker på hur:

– någon kan tycka att svenska, eller kanske snarast idén bakom, är ett så motbjudande språk att hen vägrar använda det över huvud taget?
– hon inte verkar hysa agg mot mig som person, utan endast mitt språk. Och eftersom jag för tillfället inte talar mitt språk är allt frid och fröjd i hennes värld.
– pakkoruotsiförespråkare ofta menar att deras motstånd mot svenska ”inte är något personligt” riktat mot svensktalande, och hur överjordiskt svårt om inte ens omöjligt det kan vara för finlandssvenskar att inte ta det personligt, eftersom ens modersmål är så personligt och tätt sammanknutet med ens identitet? Trampar du på mitt språk så trampar du på mig.
– jag, trots att jag (högst troligen) är den mer språkbegåvade av oss två, blir att känna mig så obekväm?
– jag återigen inte fattar att någon kan vägra ett språk på det där viset. Som om svenska var det absolut värsta som kunde komma ur ens mun, som om det på något vis är ett språk så lågt stående att en inte vill befatta sig med det över huvud taget.

Sedan önskar jag Hyvää päivänjatkoa och får ett glatt Samoin! till svar. Går till min lägenhet och hänger tvätt, och tänker på hur jag kommer fortsätta prata svenska varje dag, läsa min finlandssvenska fantasy, skriva mina svenska dikter. Hur jag vill leva och dö på svenska, och på vad som har blivit en livsdevis: om en inte har något positivt, upplyftande eller hjälpande att säga – då ska en bara hålla tyst, på vilket språk en helst behagar. Speciellt på finska.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Pakkosuomi i tvättstugan

  1. Suck, suck. suck! Jag beundrar dig för ditt lugn, själv skulle jag ha kokat i det skedet och känt mig vansinnigt obekväm. För jag har också svårt att argumentera för det svenska, på finska, orden räcker inte till och det är alldeles för känslomässigt.. Och som om jorden skulle bli en bättre plats för att folk inte skulle läsa svenska. Svenskhatarna får det att låta som att det är jordens räddning att inte läsa svenska och ett sätt att lösa världsfreden.

    • Jag var väldigt obekväm, men jag har med tiden lärt mig litegrann vilka kamper som är värda att ta sig an, och när det helt enkelt är bäst att ligga lågt. Detta var ett av de senare tillfällena. Inte för att jag kände mig hotad av kvinnan på något vis, men för att jag kände att inget gott hade kommit ut ur situationen om jag hade börjat säga mitt hjärtas mening – ifall jag hade kunnat göra det på finska, vilket jag då inte kan på grund av för svaga finskakunskaper…

      Det är just det här motståndet mot språk bara för sakens skull som gör mig så frustrerad! Ett sätt att uppnå världsfred skulle ju vara precis att tala fler språk, då språk är nyckeln till kommunikation och därmed i förlängningen förståelse för andra människor och kulturer.

  2. Tur att du kunde tänka att hennes svenskhat inte var riktat mot din person, utan rent allmänt mot språket. Känner man till bakgrunden är det ju lättare, annars är det ju som du säger väldigt känsligt att kritisera någons modersmål. Uttrycket ‘pakkoruotsi’ säger ju allt och det kommer nog aldrig att bli någon förändring av den inställningen. Den attityden ärvs från generation till generation. Tyvärr.
    Men du skötte dig bra! Kram för det. :)

    • Ja, jag kände ju mig inte personligt hotad, men nog vad det obekvämt för det. Nu i dagarna diskuteras ett medborgarinitiativ i riksdagen för att slopa den obligatoriska skolsvenskan. Jag hoppas verkligen att det inte går igenom!

Kommentera

