”En jävla lång lista”

Det fanns en tid då jag hängde på X3M:s community med andra fina typer. katarhino, lustmord, banankokaren, steph… Minns ni det? Jag stormdiggade det. X3Misterna blev som egen liten nätfamilj och där kunde jag skriva vad som helst. Då jag började skriva här, så lovade jag först mig själv att inte censurera mig, att låta orden flöda ut ur hjärtat lika obehindrat som tidigare.

Inte blev det ju så. Här skriver jag med mer eftertanke, mer redigering. Det har sina fördelar och det har sina nackdelar.

Kata och jag chattar om bussbiljetter och stundande resor till hufvudstaden och studieångest och kaffe, då hon länkar till ett gammalt inlägg, en av de där långa listorna som snurrade runt på X3M:s community och som snoddes till höger och vänster. Nu snor jag tillbaka den, för lite nostalgi och tidsfördriv. Jag vet med mig själv att jag ändå inte kommer studera mera idag. Istället ska jag dricka kaffe och komma ihåg att hämta min tvätt och kanske skriva brev och definitivt se på Supernatural. Och skriva vad Kata kallar ”en jävla lång lista”.

10 saker jag vill göra innan jag dör

1. Bo i England.
2. Träffa – och helst också kyssa – Veronica Varlow.
3. Ge ut en poesibok.
4. Äga ett par röda, högklackade skor.
5. Skaka hand med Ian McKellen.
6. Dricka otaliga afternoon tea, med äkta scones och clotted cream.
7. Dansa tills stängningsdags.
8. Krossa patriarkatet.
9. Bli bjuden på mina vänners bröllop.
10. Sova en hel dag.

9 saker om mig själv

1. Jag blir hela tiden bättre på att hantera mina nojor (hurra!).
2. Jag ogillar disk som står framme länge, och diskar därför oftare än strängt taget nödvändigt.
3. Jag blir arg av väldigt få saker, men cykla i regn är en av dem.
4. Jag trodde mig vara en minimalist, men ack så fel jag hade.
5. Jag älskar att hitta ord som är på pricken något jag tänkt, känt eller trott, men inte vetat att det finns ett vedertaget begrepp för. Queer, till exempel.
6. Jag har SAOL som min bibel och tumblr som min himmel.
7. Då jag fick veta att Emilie Autumn har överbett, blev jag mer okej med mina egna tänder.
8. Jag lärde känna mitt första alter ego på högstadiet. Rikki Moonshine heter han.
9. Jag är en farbror, och om någon påstår att jag inte kan vara det så tar jag väldigt illa upp.

8 sätt att vinna mitt hjärta

1. Var feminist.
2. Var ärlig.
3. Sjung en serenad.
4. Bejaka.
5. Ta te och teveserier på största allvar.
6. Våga diskutera allvarligheter och fånigheter om vartannat.
7. Gör mig uppmärksam på det du tycker är vackert här i världen.
8. Respektera mina val och viljor.

7 saker jag tänker på ofta
(ingen inbördes ordning!)

1. Mat
2. Supernatural
3. Sherlock
4. Doctor Who
5. Studier
6. Feminism
7. ”Jag borde gå och lägga mig”

6 personer jag tycker är snygga
(klicka på namnen, du kommer inte ångra dig)

1. Veronica Varlow
2. Tom Hiddleston
3. Jensen Ackles
4. Andrew Scott
5. Emilie Autumn
6. Benedict Cumberbatch

5 saker jag gillar att göra

1. Baka godsaker
2. Prata viktiga saker med sådan inlevelse att jag viftar med händerna och halvskriker
3. Titta på teveserier, i ensamhet och mörker och med ångan från en tekopp som skymmer sikten litegrann
4. Äta saker som jag (eller någon annan) har bakat
5. Sitta i solstolen på villaverandans hörn och titta ut över gården

4 saker jag tycker är tändande

1. Uppriktiga uttalanden
2. Fiktivt blod
3. Välsittande västar
4. Mycket och mörk kajal

3 saker jag tycker är avtändande
1. Sexism
2. Rasism
3. Taktlöshet

2 favorilåtar

1. Arsonist’s Lullaby av Hozier

2. One Foot In Front Of The Other av Emilie Autumn



1 bekännelse

1. Jag skäms lite över att jag numera dricker kaffe, då jag så länge var en anti-kaffeist och så väldigt starkt pro-te.

10 kommentarer

Filed under dagbok

10 responses to “”En jävla lång lista”

  1. Mycket nostalgiskt inläggsformat, ah!
    Jag vill läsa din poesibok. Vad ÄR clotted cream? Skulle vara kul att ens kunna gå i klackar från första början, det måste jag göra innan jag dör.

    • Sedan då du läser min poesibok så får du bara säga bra saker om den, fastän du skulle tycka att den är världens skräp, visst?

      Clotted cream är en sorts mycket tjock och osötad grädde som görs av opastöriserad mjölk som hettas upp. På grund av just ”opastöriserad”-delen är det inte riktigt möjligt att få tag på clotted cream i Finland, men ett gångbart substitut är att vispa 1 ½ dl vispgrädde väldigt hårt, nästan till smör, och sedan röra i ½ dl creme fraiche. Ätes som tillbehör till scones tillsammans med sylt! (Det blev många ”till-” i den meningen.)

      Du kan sitta i klackar om inte annat. Eller försöka dig på några med mer human klackhöjd, som Minna Parikkas fantastiska, nya röda skor som jag suktar efter: http://minnaprod.mplusc.net/product/elevated-oxford-red/ Jag skulle väldigt gärna sticka mig in till hennes affär då jag kommer till huvudstaden…

    • P.S. Klickade du på namnen? ;)

      • Hihiiihii jo det gjorde jag! :-)
        Tack för den utförliga förklaringen av clotted cream, jag vill smaka nån dag! Vi ska absolut gå in till Minna Parikka om du vill det!

  2. Oh, klart vi minns extrem! Även om jag nog tycker att det fungerar rätt bra nu också – trots att jag också skrev mer personligt på extrem. Å andra sidan kanske det är bra att få fundera en gång extra över vad man skriver ut på nätet? Även om extrem var stängt, så nog kom ju folk lätt åt det ändå :)

    Och röda högklackade skor. Jag är så med! :) Jag funderar starkt på att stjäla din lista, för att muntra upp min blogg litet!

    • Ja, jag håller med dig. Alla slags forum har väl sina goda och dåliga sidor, och själv trivs jag bättre på wordpress än vad jag hade trott till en början.

      Stjäl på, du! Det vore hemskt intressant att läsa din version av listan :)

      • Samma här. På sätt och vis kändes det också fräscht att gå vidare från extrem och jag personligen tyckte det var helt okej, när allt färre ändå var aktiva på den sidan. Jag hade ändå en tid period funderat på hur jag ville gå vidare i bloggvärlden.

        Nu har jag stulit din lista :)

  3. ma

    Skorna blir nog en dag dina :) Fast de röda med rosetterna är mera högklackade… Var lite snofsig o gå in och prova rätt storlek <3

  4. Oj, jag vill också göra den här igen! Vilka gamla minnen när man skrev där på x3m, på tiden då det var mycket folk där, innan typ 2010-2011. Ibland om man hade tur hamnade ens inlägg på första sidan, minns ni? Man kände sig som värsta kändisen! :D Nej hördu den här tänker jag också sno vid tillfälle.

    Om du är en farbror, vad tycker du då om det här? ;)
    https://www.facebook.com/faboless?fref=ts

    (ja, jag fattar och förstår. vill bara stöka till det lite :)

    • Jamen visst minns jag listan på förstasidan! Jag hamnade en gång där med ett inlägg som handlade om Halpa-Halli, glass och tågstationer, haha! Och sno listan du med, så får vi något roligt att läsa.

      Pff på dig, för att stöka till :P Jag är förstås inte en sån fabbo. Jag är en queer och feministisk farbror :)

Kommentera

