”Det har varit en lång vecka.”

Lördag. Ångest portförbjuden. Vaknar av mig själv 09.42 och storstädar lägenheten. Äter frukost och skrotar runt på internet – och faktiskt, utan ångest. Oh, vad jag älskar helgdagar.

Senare. Missmatchar klänning och träningsskor (fast det verkar ju vara högsta mode), stor halsduk, röd läderjacka, ryggsäck med två romaner och en skrivbok. Promenerar i blåst och sol in till stan för att slå mig ner på ett varmt kafé med en konjakstryffel och en latte macchiato. Jag har ingen aning om vad som finns i en latte macchiato.

Som levnadssätt väljer jag alla gånger
det tyst desperata framför det radikalt bipolära.”

Sidan 25. Det är då jag skrattar högt första gången, men mitt frustande dränks i sorlet på det fullsatta kaféet. Vet fortfarande inte vad som finns i en latte macchiato då jag druckit upp den och byter kaféstol mot biblioteksfåtölj.

jag tänker på allt som har hänt och att jag inte har nån att berätta det för när jag kommer hem. så ser jag på tiny och förvånar till och med mig själv med att kyssa honom igen. för, skitsamma. verkligen – skitsamma.”

16.00. Biblioteket stänger och jag promenerar hem igen, fortfarande i vind och klart solsken. Får panik då jag väl hemma på trappan inte hittar nycklarna. Ringer kaféet, ringer biblioteket. Ringer min vän som förfogar över extranycklar, men hen är inte anträffbar. Skakar i desperation ryggsäcken upp-och-ner och ur ett dittills okänt, dolt fack ramlar nycklarna ut. Kysser nycklarna då jag med stor tillfredsställelse och lättnad låser upp dörren.

Det har varit en lång vecka. Lång månad. Långt liv.”

Resten av kvällen. Dricker två koppar kaffe och en kopp te. Lyssnar på 40-talsswing. Skriver brev, två fullklottrade sidor om dagens händelser och studier och sommaren och död och kärlek och osäkerhet som jag ska skicka till Sverige. Det är lätt att vara öppen inför främlingars och ännu okända vänners öron och ögon.

(Alla fantastiska citat är från romanen Den andre Will Greyson av John Green & David Levithan, sidorna 45, 155 och 265.)

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

