Fel

Nej fan, det var nog inte så här det skulle vara.

Jag fattar inte hur det kan vara så här knepigt att leva, då det egentligen är så lätt. Jag vet vad jag borde göra. Ditåt, i alla fall. Har mina fina planer, mina scheman. Stiga upp tidigt, kanske ta en promenad, äta frukost, läsa tidningen. Studera flitigt, träffa vänner på lunch, fortsätta studera flitigt. Åstadkomma saker. Skriva och tänka och fundera. Kvällar med teveserier eller körövning eller ingefärskakor eller mera promenader.

Men allt det där är så enkelt i teorin. Ingen ångest, inget damm i hörnen, ingen orolig själ. Inget ner, men heller inget upp. Ett lagom, en vardag där världen är förståelig och organiserad. Inte som nu. En dag är världen ljus och livet stort och själen vacker, det är höga himlar och klara horisonter, revolutionen är nära och jorden jag står på är trygg och stabil att ta avstamp ifrån. En annan dag är världen grå och livet trångt och själen nojig, det är tryckande lågt till tak och jag ger upp innan jag ens har börjat. Vilja och motivation, inspiration och mening är något jag bara har hört talas om. Apati och likgiltighet.

Då slutar det med att jag sitter och gråter en måndag förmiddag, gömmer ansiktet i händerna så att mina vänner på Facebook-chatten inte ens i misstag ska se eländet. Uppgivenhet blandas med äckel inför mig själv, jag vet att självförakt inte leder till något gott men ibland är det lättare att bara ge efter för de vidriga tankarna mot sig själv. Så kanske jag sedan kan torka tårarna, på en väns inrådan byta musik från vackra men vemodiga Softengine till riviga Battle Beast och sedan kanske, kanske ta itu med dagen i alla fall.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Fel

  1. Ah, alla dagar behandlar inte en riktigt snällt och självförtroendet går än upp, än ner. Långt har jag märkt att mitt humör går att sammankoppla med vädret, höstens första riktigt eländiga dag är idag och jag skulle helst ha stannat hemma under täcket och dragit något gammalt över mig. Inte gått på jobb och försökt delta i politiska diskussioner, när jag inte ens vet om jag bryr mig idag. Så pepp till dig och hoppas tisdagen är litet snällare än måndagen!

  2. ma

    Det finns hela tiden dammtussar, tak som faller ner, mörka moln och annat elände…speciellt på måndagar…Men som tur består veckan av flera dagar. Och använder man EN av veckans dagar till allt elände, gråt, nojor och likgiltighet så kan man (inte måste eller borde) använda resten av dagarna till något mycket trevligare och mer upplyftande <3. Det vet du – vis av erfarenhet :) Puss

Kommentera

