I’m back

Jag är tillbaka från artighetens förlovade land, Europas metropol, staden för te och drömmar – London. Snart ska jag ska berätta mera om de sex dagar som jag levde ett alternativt liv som Londonbo, om att bo i en trerummare med knarrande trägolv och kondens på fönstren om morgnarna, om att pendla mellan sockerhög och dödstrött, om att promenera i timtals längs med Themsen och fantisera ihop engelska älskare och dricka den billigaste whiskyn någonsin.

Men inte just nu. Resan tog på krafterna och jag håller fortfarande på att återhämta mig från en rejäl förkylning. Jag sover tiotimmarsnätter, tillbringar dagarna i soffan fram Downton Abbey för att lindra Englandsabstinensen och dricker ingefärsavkok så starkt att det bränner bak i halsen. Där emellan tänker jag på vänner som jag älskar, men som jag inte har hört av mig till på länge (å andra sidan har de heller inte hört av sig, så vi är väl två i samma skamsna båt) och på studierna som jag både vill och inte vill börja med, men som oavsett är ett icke-beslut fram tills dess att jag har jagat sjukdomen ur kroppen. Jag ligger om kvällarna och tänker på min faffa som inte längre finns, och hur det är så osannolikt obegripligt att jag inte riktigt kan tro på det fastän det har gått över en månad sedan han dog. Det är väl som min farbror sade under minnesstunden: Sorgen kommer aldrig att lämna en, men man kan lära sig leva med den.

Så, jag utlyser undantagstillstånd från vardagslivet ännu denna helg, för att återfå balansen i kropp och själ. Tills vi hörs igen följer jag de ord som prydde väggen i mitt londonska sovrum. Kärlek till er, främlingar och vänner!

DSC05063

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

