4749 sidor sommar

Stephs uppmuntran kommer här min sommarläsning. Det blev 4749 sidor eskapism, och oh, vilken sådan! Flera av de böcker jag har läst detta sommarlov är bland de bästa böcker jag någonsin har läst – så kika noggrant igenom listan!

1. Rosor, kyssar och döden av Maria Lang.
En klassisk whodunnit-deckare med tjusig språk och vackra miljöer.

2. Död joker av Anne Holt.
Semesterdeckare som gick bra an i solstolen, men som jag inte minns mycket av. Det säger väl en del om boken.

3. The Household Guide to Dying av Debra Adelaide.
Om hur en döende kvinna, som har livnärt sig på att skriva hushållsguideböcker, bestämmer sig för att hennes sista bok ska bli en guide i att dö. Samtidigt inser hon att hon, för att kunna skriva om att knyta ihop lösa livstrådar, måste göra detsamma. En mycket stark och vacker bok som fick mig att reflektera mycket över livet och döden.

4. Hypnotisören av Lars Kepler.
Lars Kepler är ju känd, men jag hade hört negativa ord om hans böcker så jag hade inte så stora förväntningar. Återigen en helt bra semesterdeckare, men det kändes som om historien svällde lite för mycket utanför trovärdighetens ramar.

5. Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn.
En ”fri litterär fantasi om ett år i Karin Boyes liv”, där hon beger sig till Berlin för att gå i psykoanalys, i hopp om att bli botad från sin attraktion som riktar sig mot kvinnor. Jag njöt oerhört av den här boken. Att få invaggas i (den fiktiva) Karin Boyes sinnesvärld, i 30-talets Berlin med nazismen på framfart men också i lesbiska underground-kretsar – allt detta i en språklig dräkt som är både enkel och komplex! Det här är en av de mest läsvärda böckerna jag någonsin har fått tag i.

På spårvagnen stirrar folk på blodet på mina kläder.
Jag tänker:
      Stirra ni. Det är Berlins blod ni ser.”

6. Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen
En ungdomsroman om en kärlek två flickor emellan. Fantastiskt poetiskt metaspråk och läsartilltal. Jag var tvungen att sluta läsa boken (och börja igen) hela tre gånger, bara för att mitt hjärta inte klarade av all denna perfektion. Eller vad sägs om meningen: ”Vid köksbänken stod en kvinna som såg ut som en man och diskade med samma kraft som om hon hade använt en motorsåg” (fritt ur minnet)?

7. Vi på Saltkråkan av Astrid Lindgren
En sommarklassiker hos mig. Underbara, underbara Astrid Lindgren med sina miljöbeskrivningar och ljuvliga karaktärer. Jag känner en sådan sympati för och sådant släktskap hos farbror Melker.

8. Spill – en damroman av Sigrid Combüchen
En av de böcker som min vän J rekommenderat. Hon har sällan fel. Spill handlar om en författare som får ett brev av en läsare, som känt igen sig själv i beskrivningen av ett fotografi, och genom brevväxling mellan författaren och läsaren avslöjas en berättelse från dåtiden. En komplex och underbar roman som aldrig ryggar tillbaka inför det mänskliga och tabubelagda.

9. The Night Circus av Erin Morgenstern
En annan av de böcker som min vän J rekommenderat. Hon lyckas igen. Le Cirque des Rêves är en cirkus endast öppen om natten, som dyker upp utan förvarning och lämnar platsen utan spår. Jag fullkomligt uppslukades i den svartvita världen och den magi som omgav cirkusen och dess artister.

10. De i Utkanten Älskande av Johanna Nilsson
Ett tredje tips från min vän J, en historia om de udda och queera karaktärer som samlas på kaféet Utkanten. Det är en bok om svärta, om hopp och om att alltid leta efter kärleken på fel håll.

11. Bultar som ett bläckfiskhjärta av Kira Nalin
Den 15-åriga Martin skriver dagbok, älskar sin hund Pontus mest i hela världen, ser på MTV och kämpar mot demoner som nästan tar livet av honom. En för sina ynka 112 sidor mycket stark och läsvärd ungdomsroman. Jag älskade hur jag kände igen det finlandssvenska.

12. Vad jag gjorde en höst av Jenny Björklund
En nedräkning en dyster höst i studiestaden. Lite för abstrakt och ytlig för min smak.

13. Rövarbruden av Margaret Atwood
En födelsedagspresent från en kär vän. Jag läste Rövarbruden i allsköns ensamhet på villaverandan, och det behövdes. Det här är en roman som kräver tid och uppmärksamhet, men den är alla gånger värd det. En historia om kvinnorna Tony, Charis och Roz och om hur den vackra och hänsynslösa kvinnan Zenia gör intrång i deras liv. Karaktärerna är så komplexa och mänskliga, med alla sina brister, drömmar och tankar, att det kändes som om jag hade träffat dem på riktigt!

14. Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn
Ja, alltså… Den här boken var så bra att jag var tvungen att köpa den och läsa den igen. Det visar ju på dess kvaliteter.

15. Stenhuggaren av Camilla Läckberg
En fin deckare som väver samman nutid och det förflutna. Mina fördomar om Läckberg kom på skam och jag uppslukades av den spännande intrigen.

 

Sammanfattningsvis har det alltså varit en lässommar av tidigare icke-skådad grad. Så många bra böcker, så många sköna lässtunder. För att göra det enkelt för dig, så listar jag min topp-trea av sommarens (nya) böcker. Besök ett bibliotek, klicka dig in på adlibris eller promenera till närmaste bokhandel – se bara till att dessa böcker inte förblir olästa!

Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn
Rövarbruden av Margaret Atwood
Spill – en damroman av Sigrid Combüchen

P.S. Syns det månne ett mönster av kvinnoöden bland mina favoriter…?

2 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

2 responses to “4749 sidor sommar

  1. Ah, jag måste skam till sägandes säga att jag inte läst många av de böcker du läst under sommaren – men oh så inspirerad man blir! :) Den bästa dagen är en dag av törst känns efter detta som en bok man verkligen måste läsa.. Och det är ju så roligt att se vad andra läser! :)

  2. Pingback: 1500+ ord om mens | Ileea

Kommentera

