Junker

Vi träffas inte särdeles ofta,
och är riktigt usla på att ringa varandra
men varje gång som du är i staden
så ses vi över en kaffe, en öl;
nåt lättsamt och enkelt, som med vem som helst.

Du skickar: Hej, jag är i trakten
och undrar om jag kanske kunde
komma över på en kopp te?

Självklart, välkommen! Du vet var jag bor
och jag tror jag har en kaka i frysen.
Men innan du kommer, kan du på vägen
köpa med dig en liter mjölk?
Jag har ingen hemma och idag är en dag
då jag inte klarar av att ens lämna huset…

Javisst, svarar du. Jag är där om en timme.

Jag tänker på en saga jag hörde,
en saga om Junker Nils av Eka,
på hur han gång på gång räddar livet
på sin konung Magnus, som alltjämt tvivlar:

”Du ser honom inte, men du hör honom andas
och du känner hans skyddande arm om ditt liv”.

Och jag tänker att kanske älskar kung Magnus
sin junker på samma förunderliga sätt
som jag har kommit att älska dig.

Med reservation för att citatet inte är alldeles rätt, då jag har Astrid Lindgrens sagobok i söder och själv befinner mig ännu ett par dagar i norr. Jag har tänkt så mycket de senaste veckorna, men så få av de tankarna har blivit text. Ni som mot  förmodan saknar mina skriverier – jag ber om ursäkt och hoppas på att snart kunna skriva mer frekvent. Ni som inte bryr er om vad jag skriver – hoppas ni har något annat meningsfullt ni sysslar med.

3 kommentarer

Filed under skönlitterärt

3 responses to “Junker

  1. jag ser åtminstone fram emot att få läsa mer av dina skrifter. När beger du dig söderut igen?

    • Tack, vad roligt att höra :) Jag återkom faktiskt till söder sent inatt, så nu vandrar jag Åbos gator igen! Det känns bara lite märkligt.

      • Ja, det kändes märkligt (men bra) att vara tillbaka i Helsingfors också. Och som vi konstaterat förr – tänk vilken tur vi har, som får bo på två platser :)

Kommentera

