-ister

Se på oss små anarkister
hur vi över gräset sneddar
hur vi vårat livsrum breddar
Sommarnattens smygligister

Se på oss små feminister
vägrar hålla tand för tunga
vi är starka arga unga
Hör hur normer bryts och brister

Se på oss små aktivister
hur vi drömmer talar skriver
hur vi barriärer river
Samtidsskeppets myterister

Se på oss små humanister
vi drar undan dimridåer
möts på olikhetsnivåer
Livsaktörer ej statister

Se på oss små optimister
hur vi plockar grus och fjäder
hur vi flyttar berg och städer
Handlingskraftens utopister

Den här dikten – kampsången, nästan? – är resultatet av de tankar som har rört sig i mitt sinne de senaste dagarna. Vi må vara små, men det vi gör är stort. Och jag måste påminna mig själv om det varje dag för att orka vidare med och i världen.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “-ister

  1. Lina

    Jag läste den här dikten i början av augusti, när du lagt upp den, men då var jag sommarlovshjärnslö och tog inte till mig den. Jag läste den på nytt idag när jag börjar landa i studerandetillvaron där allt är strukturer som ska granskas och analyseras och idag träffade den nånstans. Jag gillar tanken på att vara liten men göra en stor skillnad.

    • Tack för dina ord! Jag tycker också om tanken på att vi många små tillsammans kan göra stor skillnad. ”Enade vi stå, splittrade vi falla”, som Albus Dumbledore säger.

Kommentera

