Just nu

Just nu
i precis denna stund
är det någon som

kysser sin första flicka
till slut slår tillbaka
blundar mot solen
fimpar sin sista cigarett
släpper taget
för ett ögonblick glömmer
ger upp

försöker göra det gjorda ogjort
läser kapitlet för femte gången
viker lakan
tappar räkningen
bläddrar tillbaka och ler vid minnet
tar striden och vinner
tar farväl

förtvivlat letar efter rakbladet
provar med fel nyckel
bränner en plåt bullar
slutar dricka kaffe
börjar dricka vodka
bryter ett löfte
bryter en arm

spiller bläck
kör för fort
faller för långt
klyver ved
klyver nyckelben
kysser en flicka (för andra gången)
går hem.

Och jag –

jag drar äntligen efter andan.

5 kommentarer

Filed under skönlitterärt

5 responses to “Just nu

  1. Intressant dikt. Vad drar du efter andan för? För att leva?

    • Tack ska du ha!

      Jag är faktiskt inte helt säker på varför diktjaget äntligen drar efter andan (dikten ramlade över mig mera än att jag skrev den), men jag är glad över hen kan göra det. För att leva är en god tolkning, tycker jag! :)

  2. Vid blotta tanken på vad alla andra i världen gör just i detta ögonblick, måste man ju bara dra efter andan. Dels för att leva, dels för att stanna upp…
    Fin dikt! Kram

    • Tack ska du ha! Det var också en fin tanke om att dra efter andan – det är så svindlande fascinerande att få höra hur andra tänker om ens dikter :)

Kommentera

