Jag ska tydligen flytta

En dag hjälpte jag en vän att flytta. Vi bar stolar och pafflådor med tygbitar, trängdes i hissen på varsin sida om en bordsskiva, och jag sprang förtjust omkring i den nya lägenhet och gladdes åt den hysteriska färgen på köksväggen.

Då vi står nere vid ytterdörren och krånglar för att få den att hållas uppe, så att inte en av oss hela tiden måste stå dörrvakt, kommer en kvinna ner för trappan. Hon frågar vart flyttlasset går och min vän berättar vilken lägenhet han ska bo i. Kvinnan hälsar honom välkommen till huset, menar att det ju är ett så lugnt och trevligt område att bo i.

Så sträcker hon fram handen åt mig. ”Tervetuloa”, säger hon och ler, och då jag skakar hand med henne har jag inte en tanke i världen på att rätta henne. Jag brukar inte tycka om att folk drar förhastade slutsatser om mig, men den här gången blir jag varm inombords. Visst förstår jag att det är skenet som bedrar, en man och en kvinna i samma ålder som tillsammans bär in flyttlådor i en flerrummare. Ändå väljer jag att tro att det är uppenbart att jag hör ihop med min vän, om än på ett annat sätt än vad kvinnan kanske tror.

Om jag får bestämma, så kommer jag ju ändå att hälsa på min vän jämt och ständigt.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Jag ska tydligen flytta

Kommentera

