Antingen eller/både och/ingendera/något annat

Idag var jag med om något helt nytt, och väldigt oväntat. Jag var på en stormarknad och skulle besöka toaletterna. Då jag kom fram till dem var jag tvungen att välja sida – damer till vänster eller herrar till höger – och jag insåg, med en chock så stor att jag stannade, att jag inte kände mig bekväm med någondera.

För det mesta och till största delen känner jag mig som kvinna, de gånger jag aktivt tänker på att jag tillhör ett visst kön. Biologiskt och juridiskt sett är jag kvinna, och för det mesta blir jag sedd som kvinna av andra. Men just idag var fallet annorlunda.

Jag var en tanke, en känsla, en karaktär. Jag hade lånat min fars jeans, ett par klassiska Levi’s. Svart t-tröja över tillplattad byst. Tennisstrumpor, svarta converse. Kort röd läderjacka och bakåtstruket hår. Doften av bensin och olja, julihetta och löpeld. Sommaren 1953. ”[…] a force of destruction, the natural tendency of things to go to chaos, dry summer heat wildfire burning too hard, too fast: spontaneous combustion.

Och plötsligt var jag tvungen att kliva ut ur min värld av olja och rök, av läder och hetta. Plötsligt var jag tvungen att sluta vara mig själv, eller någon annan, för jag var tvungen att bli ett kön.

Jag tog dörren till vänster, av gammal vana och för enkelhets skull. Jag tänkte att nog är det fanimej absurt att vi i alla situationer tvingas in i detta antingen eller, då det så ofta kan vara ena eller andra eller både och eller ingendera eller bortom eller något helt annat. Och jag tänkte på de personer som varje dag utsätts för det obehagliga i att tvingas in i fel kategori(er), för att det inte ges andra alternativ än det eviga man eller kvinna.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Antingen eller/både och/ingendera/något annat

  1. Vilken intressant upplevelse! Värt att tänka på.
    Kramar :)

Kommentera

