Familjen von Trapp

Vår familj påminner lite om familjen von Trapp från The Sound of Music. Ja, bortsett från att vi inte sjunger när något skiter sig. Vi skriker istället, vassa skrik, vrålande rop, dovtunga muller som ekar genom trapphuset och får gubben i lägenheten under att banka med ett kvastskaft i taket. Det händer rätt ofta, för det skiter sig rätt ofta i vår familj.

Senast var det syrran som färgat håret rött och på något vis lyckats kladda ner hela badrummet med mörk hårfärg. Det såg inte alls olikt ut den där gången då jag och min bästis hade stängt in vår hamster och hans katt i badrummet för att de skulle få leka tillsammans. Men det var i alla fall lätt att rengöra kakelväggarna efter det. Det är också vad pappa skriker.

− Det var fanimej lättare att få bort hamsterinälvor från spegeln är att få loss din jävla hennafärg från taket! gormar han från badrummet mot syrran i hallen.
− Jag fick ju inte fara till Sara och färga håret! skriker hon till svar.
− Du har ju för i helsike ännu utegångsförbud!
Mamma sticker ut huvudet ur arbetsrummet.
− Kan ni inte bara hålla käften?! Jag har en stor deadline imorgon!

Jag kan inte höra vad pappa och syrran skriker tillbaka, men jag känner hur dunket från grannen fortplantar sig genom kroppen där jag ligger på mage i min säng, rakt ovanför kvastskaftsepicentrum, med täcket i en hög över huvudet för att slippa ta del av dagens stridigheter. Jag är trött och bara lite bakfull.

Give me a break, tänker jag och sticker ut en hand ur virrvarret av sängkläder, trevar på nattduksbordet efter cigarettpaketet. Jag försöker knöla in en cigarett i mungipan, men den går av och det regnar tobaksflagor i min unkna lilla täckesgrotta. Åtminstone doftar det gott, tänker jag och ligger kvar i den tryckade dunhettan tills svetten lackar i pannan och familjen äntligen har slutat skrika.

Text från höstens ena skrivkurs. De två första raderna är, skamlöst och medvetet stulna, samma rader som inleder Frida och Frida av Emma Juslin.

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “Familjen von Trapp

  1. Helt härlig! Först tänkte jag att det på riktigt handlade om din familj, och jag riktigt såg framför mig ert hus med Julia och din pappa som står och gormar :D. Tror också Julia skulle passa skitbra med rött hår!

Kommentera

