Ritual

Det är som en mycket långsam ritual.
Ordlöst tar jag mina utdragna farväl.
En dag lämnar jag in alla böcker till biblioteket.
En annan dag slänger jag gamla dagstidningar i pappersåtervinningen.
Jag skriver listor, låser in cykeln i källaren, tvättar allt i tvättkorgen.
Innehållet i kylskåpet minskar stadigt.
Galgarna i garderoben hänger nakna.
Vaniljsockret tar slut och jag köper inte nytt.
Skymningen är lockande ljus och grönskan mjuk
och jag känner hur lägenheten blir lättare, renare, tommare.
Tomma ytor och tomma lådor och tomma skåp.
Jag känner hur det blir lättare att andas.

Inatt kommer jag att sova på nordligare vidder
och jag bryr mig inte om att räkna hur många veckor det är tills jag återvänder.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “Ritual

  1. Ja, jag är även i år litet avundsjuk på din sommarvärld. Så hade jag det också i många år och det var på många sätt en befrielse. Så njut av sommarlivet, det är på många sätt det bästa. Tanken är ändå att du kommer tillbaka någon gång i höst?

    • Tack, jag ska njuta tills jag nästan storknar! Sedan är nog tanken att jag återvänder till Åbo någon gång i höst, ja :) Jag är inte klar med den staden ännu på ett par år.

      • Låter fint – jag ser fram emot dina historier från vår tidigare hufvudstad och ja, jag måste ju förvissa mig om att de inte slutar komma :)

  2. Vet du Ileea, vi ses ju inte så värst ofta du och jag, ändå är det alltid jättetråkigt när du åker iväg från Åbo :( Det känns tomt liksom. Men hoppas du får det riktigt härligt däruppe, och det tvivlar jag inte på att du får :D Ha så skönt!

    • Aww, det är ändå fint att någon saknar min Åbo-närvaro! Jag kommer att ha det fantastiskt här i norr, och sen kommer jag att ha det lika fantastiskt då jag återvänder söderut. Ta hand om Staden medan jag är borta!

      • Det är förmodligen ännu finare där du är nu, åtminstone för dig, men Åbo visar sig just nu från sin allra bästa sida. Varmt varmt varmt, ljust, och hela staden doftar sommarkväll. Jag ska ta hand om staden, och ser redan fram emot en höst med körcomeback och allt som det för med sig.

Kommentera

