Alternativliv – söndagsversionen

Då jag är ute på promenad lever jag dussintals alternativliv. Jag flyttar in i hus som jag går förbi, för ett annat liv och leverne än mitt nuvarande. Det är allt från hippiekollektiv eller pensionärsliv till – rätt så ofta – en stor herr- eller bondgård på landsbygden där jag bor tillsammans med KJ.

Ett av mina favoritalternativliv (vilket ord, va?) ligger bara ett stenkast från mitt verkliga. Det finns ett område med vad jag brukar tänka på som 50-talshusen, nio stycken – ett magiskt tal – charmiga stenhöghus i en gul nyans som jag tycker allra bäst om i solsken en söndagseftermiddag.

DSC05061

Här bor ett alternativt jag med rödblont hår och nätta klackskor. Jag går omkring i pastellfärgade skjortor och knälånga kjolar, har ett runt köksbord i trä och små krukor med basilika och timjan i fönsterbrädet, som är tillräckligt brett för att en ska kunna krypa upp och sitta i det för att titta ner över lekparken tvärs över gatan. Ibland, sent om natten då jag inte kan sova, springer jag ner för alla trappor för att gunga i gungorna där.

DSC05059

Tvårummaren har trägolv och högt till tak, badkar och en balkong som alltid är full med rökande människor då jag har hemmafest. Det är ofta hemmafest. Jag äter knäckebröd med avokado och kokt ägg till frukost, studerar litteraturvetenskap eller journalistik eller något annat skrivsamt. Helgdagarna tillbringar jag i soffan med engelska ungdomsböcker och en tjock kakbit, eller med min flickvän, som bär rött läppstift och som folk ofta tror att är min syster. Hon får mig alltid att skratta och drar iväg mig ner till hamnen för att titta på alla fartyg och skepp som ligger förankrade där, för hon tycker de är så vackra och vill ha någon att dela skönheten med. Vi lyssnar mycket på radio, en liten rosa sak som står i köket, och dansar bugg så mattan i vardagsrummet flyger. På hatthyllan i hallen har jag faktiskt hattar, inte så många men desto finare, med flor eller slokande brätte eller glittrande hattnål, i bokhyllan ligger en packe tarotkort mellan J K Rowling och Hjalmar Bergman, och tesilarna i kökslådan tar aldrig slut.

DSC05062

9 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

9 responses to “Alternativliv – söndagsversionen

  1. Åh, så jag tycker om ditt alternativliv! Vill komma på hemmafest :D.

  2. Nu är jag alltså inte helt säker. men det är skrämmande likt de hus min far bodde i som liten. Vilken del av Åbo blir detta?

    Ditt alternativliv låter underbart harmoniskt. Äkta lycka.

    • De här husen finns i Tallbacka. Månne de är din fars barndomshem?

      Det är just det fina med alternativliv – de går att göra precis så harmoniska och lyckliga som en har lust med :)

      • Jag vet faktiskt inte. Nu vet jag ju inte exakt var Tallbacka blir… :) Så bra känner jag ju inte till Åbos stadsdelar. Men om det är uppe på en kulle och det finns en hundpark bredvid så är det där :)

        Ja, alternativliv. Mer sådant skulle behövas ibland. Mer harmoni åt folket!

  3. Lina

    Favorzztalternatzzvlzzv! Mycket trevligt sådant dessutom!

    • Preczzzs! Det bästa är ju att jag inte behöver begränsa mig i mina alternativliv, utan kan leva dem i tanken samtidigt som jag till fullo njuter av mitt verkliga liv!

  4. Jag vill också komma på hemmafest till detta alternativliv! Mjau!

Kommentera

