Rånda

Bara för att jag bor för mig själv, så betyder det inte att jag bor ensam. Tvärtom är det väldigt trångt med inneboende i min lägenhet: emopojkar i garderoberna, troll i badrumsskåpet, köksslampor och badrumsslampor i respektive rum, en nordisk asagud i frysen, en drottning i städsskrubben…

Den mest iögonfallande invånaren är dock Rånda, ett väsen som råder och vakar över sin skog och mark. Hon manifesteras på en stor, närmare 75 x 90 cm, och mycket tung tavla ovanför soffan, där hon ständigt utövar sin magi i en mörkt lysande skog. Hon är mitt fönster till en annan verklighet.

 Bild

Tavlan är målad av en mycket kär vän. Jag fick den i gåva vårvintern 2009, i ett brytningsskede av mitt liv. Först var jag tveksam till att ta emot en så praktfull gåva under de omständigheter som rådde, men min vän ville ge mig tavlan ”oavsett vad”. Idag är jag väldigt tacksam och glad över målningen, och min lägenhet skulle vara så väldigt tom utan Råndas närvaro.

9 kommentarer

Filed under dagbok

9 responses to “Rånda

  1. Intressant tavla. Jag kunde själv inte ha den hemma, för den skulle inte passa in, men det betyder inte att jag inte tycker om den. Jag undrar vad som finns bortom trädstammarna?

    • Då jag skulle flytta hemifrån ville jag så gärna ha med den tavlan, att den har fått diktera färgskalorna både i min första och delvis också i min nuvarande lägenhet! Så jag har gjort så att min bostad passar efter tavlan och inte tvärtom ;)

  2. Ja, den är fantastisk och så full av mystik och magi. Jag skulle också gilla Rånda och hon skulle passa in i mitt hem. Ta väl hand om henne och var inte rädd för att ta emot hennes magiska krafter. :) Kram

  3. Såg din kommentar hos Marja och blev så nyfiken så jag var tvungen att gå in o titta. Superläcker tavla! Den skulle jag också vara väldigt tacksam o glad över :)

  4. Såg också din kommentar hos Marja och blev nyfiken! Vilken härlig tavla du har. Det är en sådan man kan titta länge på. Den väcker fantasin.

    • Välkommen hit! Jag tycker också så väldigt mycket om tavlan, just för att den aldrig blir tråkig. Det finns så mycket liv och rörelse i den.

Kommentera

