De sista tio minuterna

Igår var det strålande vackert solsken och jag cyklade jag vilse till en gravgård med springbrunn. Sedan insåg jag att det var samma gravgård som jag har promenerat omkring i flera timmar tidigare årstider, men den var tydligen så stor att det fortfarande fanns oupptäckta delar av den. Det var så knäppt att gå omkring där och tänka på att där låg tusentals tusentals döda människor under stenar, och där gick jag helt levande med solglasögon på näsan och hörlurar i öronen. På kvällen såg jag en zombie-romantisk komedi. Jag brukar varken tycka om zombiefilmer eller romantiska komedier, men kanske just därför var det en så osannolik kombination att jag riktigt njöt av det.

 IMG-20140507-WA0002

IMG-20140507-WA0001

Idag har det regnat hela dagen, så jag har suttit inne och studerat så hjärnan hettat och skrivit så fingrarna krampat. Nu är jag inne på sista kurvan av löpbanan för den här terminen! Eller förresten, jag ogillar ju att springa. Låt mig hitta en bättre metafor. Nu är jag inne på de sista tio minutrarna innan en föreläsning slutar, med vetskapen om att en långhelg (= sommarlov) väntar mig. Det ska bli så skönt att få lämna graduarbetet åt sidan ett tag!

Så har jag suttit på diskbänken och kokat rågmjölsgröt med lingon och nu ska jag i bastun. Jag lever kanske inte ett så fartfyllt och äventyrligt liv för tillfället, men nåde den som vågar påstå att det är banalt och tråkigt liv.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “De sista tio minuterna

  1. Banalt och tråkigt är inte alls samma som spännande. Det mest spännande livet har du ju faktiskt om du ser alla guldglimtar i vardagen. Det är vad jag kallar spännande liv.

    Jag anar att det är begravningsplatsen i Åbo? Den är stor. Min fars sida (en del av den) ligger där och ja, det är inte helt enkelt att hitta gravar som man vet sisådär på ett ungefär var de är, så jag förstår mycket väl att du tappade bort dig litet :)

    Heja,heja – sommaren närmar sig med stormsteg!

    • Ja, det är den hisnande stora begravningsplatsen i Åbo! Jag kan tro att det är svårt att hitta rätt där ifall en ska och besöka en grav. Jag tycker det kan vara rätt rogivande att promenera omkring på gravgårdar. ”Safest place in the world to be”, som Eric Draven i filmen The Crow säger.

      Och tack för påhejningen!

Kommentera

