Laster

”Äsch, klart du ska dricka kaffe! Du har ju så få laster”, säger min mor. Jag har ringt hem och beklagar mig över min koffeinabstinens, då jag har haft två ofrivilligt kaffelösa dagar och funderar över om jag behöver dra ner på min kaffekonsumtion innan abstinensbesvären blir värre än lätt huvudvärk och trötthet. ”Vad vet hon om mina laster?”, tänker jag och dricker kaffe nästa dag.

Nu låter det som om jag har mörka, hemliga beroenden som styr mitt liv. Så är inte fallet. Alla mina laster är lagliga  – tror jag, det är svårt att veta då det gäller internet – och inte dominerar de hela min tillvaro. Men laster är de, det ska inte förnekas, och dessa fyra är mina största.

1. Kaffe och te

Det började med bara te. Länge, länge var det bara te som gällde. Jag har för tillfället 29 tesorter, och då fattas det några viktiga hörnstenar (så som Lady Grey). Te piggar upp om morgonen och lugnar om kvällarna. Det fungerar som tröstande dryck och värmer mig då jag är frusen. Jag började dricka te som sjuåring, med mycket socker och mjölk, och har gått ett varv via honung för att nu landat på endast mjölk som tillbehör. Te är grunden till allt, en förutsättning för allt – social samvaro, studier, kreativitet…

Sedan jobbade jag en sommar på museum, och hur det nu kom sig så smög sig kaffet på. Kanske var det för att te inte var tidsenligt, och pausen på eftermiddagen då naturligt kom att involvera kaffe. Det kaffe jag lärde mig dricka var becksvart och grumligt, kokat på vedeldad hälla av kaffebönor rostade över densamma och sedan malda i handkvarn. Stora stycken bitsocker som klipptes med sockersax och ingen mjölk. Numera är det ekologiskt snabbkaffe med mjölk – eller ännu hellre grädde – som är min last. Det är ändå så att kaffe är mer ett njutningsmedel än en livsnödvändighet, så jag låter mig hållas. Tills vidare.

2. Frimärken

Det var först igår då jag hade köpt frimärken för över 15 euro, inte så mycket för att jag var i ett stort behov av frimärken som att de var så fina, som jag insåg att jag är en frimärkoman. Men eftersom jag skriver relativt mycket brev och kort, så är genomströmningen av frimärken i mitt hushåll rätt stor, och det är så roligt att röra sig med fina frimärken. (Och jag kunde ju för all del ha köpt en ny tröja eller kokain för 15 euro också.) Igår köpte jag tre olika frimärken, som alla är vackra på sina sätt. Mina eviga favoriter är dock de här glittrande älvafrimärkena! Det senaste på frimärksfronten är att det i höst ska ges ut Tom of Finland-frimärken. Jag har både skrattat och suckat över det här, för det är något som framkallar såväl positiva som negativa känslor. Själv tycker jag det är en fin idé att lyfta fram Tom of Finlands verk i frimärksform, även om jag knappast kommer köpa just de frimärkena – jag vill ha mina lite mer färggranna.

Frimärken

En del bloggare visar bilder på sina nyinköpta kläder.
Andra bloggare visar bilder på sina nyinköpta frimärken.

3. Tumblr

Här är nog mitt största vardagsberoende. Tumblr – oh, du djuphavsgrav i internets stora ocean! Här finns saker jag inte visste att jag ville ha förrän jag kom över dem, och saker som jag inte visste att jag inte ville ha förrän det var för sent. Mestadels är ändå mina tumblr-sessioner en lång simtur i saker som jag, som den fangirl jag är, vet att jag vill ha: Doctor Who. Sherlock. Konspirationsteorier om de två serierna. Benedict Cumberbatch. Feminism. Korsetter, västar och kostymer. Tom Hiddleston. Loki. Queer. Marvel-universumet. Hobbit-filmerna. Harry Potter. Andrew Scott. Litteratur. Kloka tankar. David Tennant. Matt Smith. Världsförbättring. Eskapism. För det mesta allt ovanstående i en helt vansinnig blandning, och jag bara älskar det!

4. Läppomada

Alltså jag klarar mig inte utan läppomada. Mina vänner kan sorgligt säkert intyga det. Läppomada morgon middag kväll och allt där emellan. Läppomada lika ofta som en hobbit äter ett mål mat. Nåja, nästan i alla fall. Det jag har just nu är en liten burk som min vän V (bokstavligen) har kokat ihop av choklad och stjärnstoft, annars brukar jag välja det läppomada i ekobutiker med så få ingredienser som möjligt. En långvarig favorit från Pesosen mehiläistarhat har innehållsförteckningen bivax, ekologiskt kakaosmör, citronolja och vindruvskärnolja. Kvalitet framom kvantitet, som det heter.

Bonus: Ord

Det kommer väl knappast som någon överraskning att jag är beroende av ord. Jag inte bara läser, lever, äter och andas ord i allehanda former – jag samlar ord: i svart tusch på post it-lappar i lägenheten (två favoriter: ”Death comes in a suit” på insidan av ett köksskåp samt ”Keep your priorities quirky and queer” på badrumsskåpet, båda citat av min vän J), nerklottade i blått bläck i kalendern eller en anteckningsbok, i blyerts längst ner på väggen, strax ovanför golvlisten i hallen, i svart eyeliner på min underarm, i sköra tankar i huvudet… Bra ord ska uppmärksammas, funderas över och användas. Det är kanske därför jag skriver – det vore en skymf mot alla fantastiska ord där ute om de inte blev använda!

Så, go’vänner, låt höra: Vad har ni för laster som tynger ner – eller kanske ännu hellre förgyller – era liv?

5 kommentarer

Filed under dagbok

5 responses to “Laster

  1. Av de laster du räknat upp tycker jag mig ändå ana ett rätt hälsosamt och sunt leverne. Ord, läppomada, te och frimärken är enligt mig ja, bra laster, som kanske också bör bejakas. Om man dricker 15 tekoppar om dagen kanske man får ta sig en funderare på den lasten också, men jag lever enligt devisen att allting som är trevligt är bra för magen, som Muminmamman konstaterade. Givetvis också då i måttliga mängder. Jag tror på att unna sig själv saker i vardagen.

    Gällande läppomadan – är det så att ditt läppomada från de fria viddernas bin är bättre och alltså ger dig mindre torra läppar än det du till exempel köper i butiken? Jag har jagat en bra läppomada länge, länge.

    • Ja, de mer skadliga njutningsmedlen eller levnadssätten hör inte till min vardag, och därmed har de inte heller blivit ovanor och laster, tack och lov! För övrigt tycker jag bra om Muminmammans ord, säger hon som i skrivande stund sitter med en kopp kaffe framför datorn ;)

      Enligt mig är Pesosen mehiläistarhats läppomada det bästa! Inte bara för att det innehåller mindre kemikalier och annat otrevligt jox än i konventionellt läppomada, samt att det ju är trevligt med inhemsk kosmetik, utan också för att läpparna blir mjuka (men aldrig kladdiga) och hålls mjuka länge. Jag rekommenderar verkligen att ge det en chans, jag har hittat det på Ruohonjuuri där ett stift kostar strax under fyra euro.

      • Senast nästa vinter måste jag kolla in den läppomadan. Jag tycker det är hopplöst vintertid när läpparna är torra hur man än smörjer dem. Jag har hittat ett helt ok från apoteket, men jag är på jakt efter det perfekta läppfettet. Om ett sådant finns :)

        Jag tycker att vi gott – åtminstone ibland – kunde låta oss inspireras litet mer av Muminvärlden, så skulle vi alla må litet bättre.

  2. Mina laster är mycket mindre hälsosamma och fler till antalet, är jag helt säker på! Utöver kaffe och läppomada lägger jag åtminstone till vin, popcorn, tygkassar, chips, dyr äppel-ingefärasaft, konserter och SKIVOR. Trots att många av de nämnda är bra saker blir de så ofta överdrivna så att de blir laster helt tvångsmässigt. Hujeda. På sistone har jag dock lyckats undvika det mesta pga sunt förnuft. Kommer ej att hålla länge till… (shoutout till min personliga rådgivare)

    • Tja, från den positiva sidan sett så är det ju inte heroin, Gucci-väskor och betongplattor – det skulle först vara svårhanterliga laster. Men allt kan ju bli dåligt i alltför stora (eller tvångsmässiga) mängder. Din personliga rådvigare finns alltid till för samtal och peppning!

Kommentera

