Aprillyrik dag 22 – London Islington 1996

London Islington 1996

Det var i korsningen mitt mellan
esplanaden & gågatan
som jag kände doften av ditt hårspray
& plötsligt var jag inte längre här
utan plötsligt var det London Islington februari till maj 1996
(Det var samma vår som jag lärde känna Jess
& vi började hänga med The New New York School Poets
herregud jag har ännu kvar ärren.)
Hur som haver som det heter
det var England & nystulen frihet & jag kunde höra dig skvallra
med Nino & Kevin & Sam.
(Var din röst faktiskt så hes redan då?)
Du sjöng Guns ’n’ Roses & W.A.S.P.
& köpte både cigaretter & sex av Alex
& jag fick dig aldrig att sluta hur jag än försökte
varken med tobaken eller liggen.
Det var en kväll då Londonregnet hade blivit Londonhagel
den sorten som verkar falla underifrån
& du hade använt upp en hel flaska hårspray för att trotsa naturlagarna
Allt för konsten darling sade du
& kysste mig med illröda läppar
(jag önskar att jag hade kvar de ärren)
& jag svarade Well fuck you
för det var vad jag skulle även om vi aldrig hade legat med varann
fastän vi hade varit nära
Det blir så då man delar hårspray & vittvin & jeansjacka
& händer & armar & bröstkorg.

Vi lekte Mike Monroe & Andy McCoy
levde på vårt eget Café Avenue & skämtade om att komma tillbaka
då allt hade blivit bättre.
(Tror du det är bättre nu?
Det är bara annorlunda nu.)
Med svarttuschade ögon & för korta skotskrutiga kjolar gick vi
på British Museum om dagen
(I love this stone! ropade du & försökte kyssa Rosettstenen:
portförbud på livstid
var det vad du hade tänkt dig?)
Moderna museet om kvällen
& spelning i Camden om natten
för att du avskydde punk
& ville se om du kunde konvertera nån i publiken.
Vi levde på hot dogs för £1.49
& coke för £0.89
(& för mycket mer men
du vet att den där långfredagen var första & enda gången.)

Sen levde du inte mer
för det är så det går för såna som du
Sluta vara död din jävel viskar jag
då det inte längre är London 1996
men ditt hårspray fortfarande hänger tungt i luften
& klibbar på min hud
& i mina drömmar
hör jag dig fortfarande sjunga om att du är a wild child
& jag känner hur du trycker en kyss mot min tinning
då Big Ben slår fyra natten till en torsdag
& vi går genom stan
& livet & döden i slitna boots.

Dagens dikt blev något helt nytt: en ordrik tankeström, en flödestext som leker med &-tecken och parenteser och kommatecken (eller snarast frånvaron av de sistnämnda). Om du blir andfådd när du läser dikten gör du rätt. Dikten är skriven enligt inspiration av New York School-poeterna. Så här står det på NaPoWriMo:s sida: ”The New York School is the name by which a group of poets that all lived in New York in the 1950s and 1960s. […] [M]any “New York School” poems display a sort of conversational tone, references to friends and to places in and around New York, humor, inclusion of pop culture, and a sense of the importance of art (visual, poetic, and otherwise).”

Eftersom jag inte känner till New York så bra, bestämde jag mig för att byta stad. Det fanns även en länk till ett ”recept” på New York School-poesi och för att göra det enkelt för mig började jag helt enkelt beta av punkterna, en efter en.

5 kommentarer

Filed under skönlitterärt

5 responses to “Aprillyrik dag 22 – London Islington 1996

  1. Jättefin dikt. Jättesorglig och jättefin. Alla behöver vara wild childs i något skede, men oftast mår man bättre om man kommer ur det i något skede. Men ändå kommer det alltid att finnas en liten längtan tillbaka..

    • Tack ska du ha! Jag blev själv att tycka förvånansvärt mycket om den här dikten, kanske en av mina favoriter så här långt :) Jag tror också att de flesta revolterar på något vis, någon gång, och alla gånger slutar det inte så väl.

  2. Fint och dramatiskt flöde. ”Sluta vara död din djävel”, fångade mig. Du är skicklig med orden. Kram.

  3. Pingback: Post-poesi | Ileea

Kommentera

