Aprillyrik dag 17 – Bekännelser

Bekännelser: nio lögner och en sanning

 

Aldrig har jag kysst en man som varit gift

och aldrig har jag dansat bortom sans och vett.

Aldrig har jag skrutit om en stor bedrift

och aldrig andats röken av en cigarett.

 

Aldrig har jag varit missunnsam och snål

och aldrig har jag vakat genom hela natten.

Aldrig har jag lekt med känslor, eld och stål

och aldrig har jag druckit mera vin än vatten.

 

Alltid är jag proper, med ett vänligt sätt

och allt som jag har sagt är riktigt, sant och rätt.

 

Dagens inspirationstips var mycket enkelt:
Skriv en dikt på tio rader, där varje rad är en lögn.

 

 

3 kommentarer

Filed under skönlitterärt

3 responses to “Aprillyrik dag 17 – Bekännelser

  1. Får jag säga hur glad jag blev när du skrev att allt du skrivit i dikten var lögn? :) Jag kände mig som en riktigt dålig människa när jag läste texten första gången :)

    • Hahaha! Ja, skulle en vara som diktjaget skulle en ju vara ett riktigt helgon. Jag hade väldigt roligt åt att ljuga ihop en massa icke-synder.

      • Ja, du skulle verkligen vara ett helgon, så det var därför jag blev litet jajks – existerar sådana människor – före jag läste att allt var en lögn. Härligt :)

Kommentera

