Aprillyrik dag 12 – min patetiska skatt!

min patetiska skatt!foto: Jacob Åberg, med mina överstrykningar

Det här med kreativitet inom givna ramar har varit mycket givande denna poetiska april. Den tolfte dagens dikt tillkom under fysisk begränsning, eftersom jag fick för mig att skriva den med hjälp av kylskåpspoesi. Det var mycket trevligt att stå framför kylskåpet och bokstavligen (hah!) flytta runt ord för att få ihop något som blev en rätt föraktfull kärleksdikt, hur motsägelsefullt det än kan låta.

Det var också fint att ha medhjälpare som letade ord då jag stod och diktade: ”Finns det något ‘dig’ någonstans? Ah, tack ska du ha! Åh, nu kom jag på en idé! Jag skulle behöva ett ‘aldrig’. Har du hittat något extra ‘r’? Jag behöver ett ‘ar’ också. En ‘tunga’? Ja, det blir bra…” Det var bara i och med det allra sista ordet som jag var tvungen att fuska lite och ta till post it-lappar och bläck, för jag behövde verkligen ett sött, men eftersom jag är gud över mina egna alster så bestämmer ju jag också när jag får fuska. Dikten passade dessutom litegrann in under dagens NaPoWriMo-tips som var anakreontisk diktning, alltså metrisk lyrik som dyrkar kärlek, vin och skönhet. Åtminstone kärleken och vinet fick jag med!

2 kommentarer

Filed under skönlitterärt

2 responses to “Aprillyrik dag 12 – min patetiska skatt!

  1. Vilken fin en! Jag lyckas endast frammana avtrubbade meningar i kylskåpspoesisammanhang, men har aldrig provat på en längre helhet. Det brukar bli något i stil med ”death by sausage rain”; ”need some beauty tongue with love” eller ”smells like puppy juice” :-D

    • Tack ska du ha! Kylskåpspoesi blir ju onekligen av den mer korthuggna sorten, men jag tror det ligger i genrens natur. Min favorit är fortfarande det som stod att läsas på Luddes kylskåp en gång:

      kom min dekadenta drag
      ska vi krasa

Kommentera

