Aprillyrik dag 9 – Vierge postmoderne

Vierge postmoderne

Jag är ingen kvinna. Jag är ett beslut.
Jag är ett barn, en skälm och en djärvt fragment,
jag är en skrattande skärva av ett granatsplitter…
Jag är ett båda för alla motsatser,
jag är en skål för alla dårars ära,
jag är ett språng mot friheten och våren,
jag är ett språk i tystnaden och självet…
Jag är blodets hetta i tvivlarns hjärta,
jag är en själens darrning, köttets längtan och förvandling,
jag är en oskriven karta över nya marker.
Jag är en låga, flackande och blyg,
jag är ett vatten, rent och dristigt upp till hakan,
jag är eld och vatten i ärligt sammanhang på nya villkor…

Den nionde dagens uppgift var att skriva om en känd dikt. Ursprungsdikten är förstås den fenomenala Vierge moderne av Edith Södergran. Det kändes självklart att ta mig an just den dikten. Om det under Södergrans tid fanns ett modern(istisk)t diktjag som kom till tals, måste det väl idag finnas ett postmodernistiskt diktjag som gör sin röst hörd. Efter en mycket uppslitande nätdiskussion igår kväll, som enligt mig blev ett konkret exempel på de patriarkala synsätt som fortfarande råder, blir jag mer och mer arg, uppgiven och samtidigt övertygad om att vi måste ryta ifrån och inte låta dumheter stå oemotsagda, även om det kan vara svårt att orka emellanåt. Som diktjaget säger: ”Jag är ingen kvinna” – och underförstått: ”Jag är så mycket mer än en kvinna.”

2 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

2 responses to “Aprillyrik dag 9 – Vierge postmoderne

  1. Kajtzu

    Fin dikt! De ska tydligen ha Edith Södergran-special på Kollektivet FST5 ikväll (18:30).

    • Tack så mycket! Jag såg din kommentar lite för sent för Edith Södergran-specialen, men jag ska se om den inte går att få tag på i efterhand via det ack, så behändiga internätet.

Kommentera

