Aprillyrik dag 6 – I skarven

Det känns när
(känns i skarven)
när du sover
och när du står i

Det bor i sanden
där du ligger
(ligger på stranden)

som ett öde
hus (står det) och
som en ren
ton (hör du det) när
du lyssnar till sanden

hör hur den glider
på och ur och i
och genom handen

Du frågar om det syns;
i andningens vågor
i hjärtats bränningar och
om jag ser det i ditt blod

Nej, säger jag och
ljuger, jag ser bara dina ben

 

 Aldrig förr har jag använt orden ”skarven” eller ”bränningar” tidigare i en dikt. Det är spännande att se hur NaPoWriMo verkligen utmanar en som poet. Dikten ovan är i form av en så kallad golden shovel. Denna form uppfanns av  Terrace Hayes’ i dikten The Golden Shovel. Det sista ordet i varje rad i Hayes’ dikt är ett ord från Gwendolyn Brooks’ dikt We Real Cool. Med andra ord kan Brooks’ dikt läsas genom att du läser det sista ordet i varje rad i Hayes’ dikt. (Egentligen kan du läsa Brooks’ dikt två gånger, eftersom Hayes var ambitiös nog att repetera Brooks’ dikt.

Den dikt som jag utgick från till I skarven var en dikt av Heidi von Wright (2006) som var lagom kort och enkel. Antingen kan du läsa den genom att läsa det sista ordet i varje rad (även om jag har tagit mig friheter med vissa skiljetecken), eller så kan du läsa den nedan.

 

vågor och blod och ben

när skarven sover i sanden
ligger stranden öde och ren
när sanden glider i handen
syns vågor och blod och ben

 

1 kommentar

Filed under skönlitterärt

One response to “Aprillyrik dag 6 – I skarven

  1. Pingback: Post-poesi | Ileea

Kommentera

