Aprillyrik dag 2 – Mittemellan

Mittemellan

Om Gud finns överallt
och Djävulen lurar i detaljer
så måste det finnas ett emellan
och det är där jag vill leva.

I valet mellan varmt och kallt
vill jag bo där det är ljummet,
dit Gabriel tittar in så sällan
att hon hinner glömma vad jag heter.

Om Rafael frågar: sött eller salt?
Så svarar jag det fadda.
Jag vägrar låta mig ledas i fällan
där jag tvingas välja sida.

Jag står tyst, och framför allt,
jag står utan rep och bojor,
så när de strider sinsemellan
kan jag vända ryggen till och gå.

Eftersom NaPoWriMo:s dagliga sida uppdateras först under eftermiddagen enligt min tid, så kommer jag de dagar jag väljer att följa inspirationstipsen alltid vara en dag efter. Andra dagen i april tog jag mig därför an att skriva en dikt efter ett citat som gavs till mig via Bibliomancy Oracle, en oerhört finurlig sida som genast sparades bland mina favoriter. Citatet som oraklet gav mig var följande:

”If God is everywhere
and the devil lurks in details,
there must be somewhere
in between. That’s where
I want to live.”

 – ur ”Believing” av Susan Denning

Medan jag skrev märkte jag också hur jag i tanken återkom till ”När änglar dör” av Andreas Roman, en bok som tyvärr verkar vara svår att få tag på. Spännande är det i alla fall att följa tankens och inspirationens vindlingar och aldrig veta vart det leder!

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

