Aprillyrik dag 1 – Bara ord

Här är min första dikt under april månad. Jag har tillbringat dagen med att läsa och skriva om jämställt språk – inte underligt att det blev som det blev!

 

Bara ord

Det är bara ord,
säger du och suckar.

Inget är bara ord,
menar jag.

Allt är ord,
hävdar jag.

 

Du är van vid att vara subjektet,
den aktiva agenten.
Du rör dig framåt
med dynamiska verb.

Du har aldrig blivit degraderad
till ett viljelöst objekt,
ett attribut till ett huvudord,
en ofullständig bisats.

Det enda jag får
är statiska verb;

ligga, sitta, stå och brinna
medan du
lägger
sätter
ställer
och bränner

 XX

Men inte längre.

Jag har beväpnat mig.

 XX

Med ord och satser,
invektiv och imperativ,
med tjugoåtta bokstäver –
jag bygger en tusenhövdad armé.

Varje P du ser
är där jag har hissat vårt baner.
Varje Q är en snara jag har knutit
och varje L är min bajonett.

Du kommer höra
våra stridsrop skalla,
slita sönder dina redan vittrade väggar

och aldrig mer
kommer du säga
att det bara är ord.

 

4 kommentarer

Filed under skönlitterärt

4 responses to “Aprillyrik dag 1 – Bara ord

  1. Vilken trevlig dikt! :) Man blir litet glad över hur litet som kan bli så mycket, om man får säga så. Ord är verkligen långt ifrån bara ord, ord kan vara det mest sårande någon kan ge dig, ord kan starta krig, ord kan skapa kärlek. Ord är makt.

  2. Kajtzu

    I vår modrsmålsbok i gymnasiet stod följande citat: ”Man fångar en fisk med en krok men folk med fagra ord”. Kom att tänka på den när jag läst din dikt.

    • Det var fint att bli associerad till ett sådant citat! Förhoppningsvis kan jag fånga lite folk med mina ord också, det är väl vad varje skribent strävar efter.

Kommentera

