Leve poesin!

Vid det här laget är NaNoWriMo (National Novel Writing Month) ett ganska känt fenomen. Under november månad samlas folk under samma virtuella banderoll och kämpar tillsammans på distans för att få ihop 50 000 ord till sitt romanutkast.

Men om novembermörkret hör romanförfattarna till, så är det nu dags för oss poeter att ta steget ut i vårljuset! April är nämligen NaPoWriMo, National Poetry Writing Month. Det hela är lika fint som det är enkelt. Under april månad kan hugade poeter förenas i föresatsen att under 30 dagar skriva 30 dikter. Ifall du vill, kan du följa NaPoWriMo:s hemsida och där varje dag få ett tips/inspiration/utgångspunkt (eng. ”prompt”) till en dikt, eller så kan du skriva om precis vad du vill. Du kan skriva sina dikter för dig själv och aldrig låta någon se dem, eller så kan du dela dem på internet, på post it-lappar som du klistrar upp på allmänna toaletter eller sticker in i biblioteksböcker. Det enda du behöver göra är 1. säga att du deltar 2. skriva dikter.

Så här har ni det: I år ska jag delta i NaPoWriMo!

Jag ser det som ett roligt sätt att komma igång med diktskrivandet igen, ett kravlöst sätt att låta inspirationen flöda i aprilsolen. En del dikter kanske jag kommer sätta upp här, eller så stannar de mellan sidorna i min skrivbok. Hur som helst vill jag uppmuntra dig att också ta del av den poetiska april: Om du är av den skaldande sorten – gör mig sällskap som månadspoet! Om lyrik inte är ditt hantverk – ta chansen och läs dikter. Om du aldrig någonsin har lånat en diktsamling från biblioteket, förändra den saken! Låna något av Edith Södergran, William Butler Yeats eller varför inte min senaste favorit inom poesi, Locus Amoenus av Eva-Stina Byggmästar. Jag vågar påstå att du aldrig ha rört dig i så ljuva sinnesbilder förut.

 

4 kommentarer

Filed under skönlitterärt

4 responses to “Leve poesin!

  1. Nice att det finns en diktmotsvarighet till NaNoWriMo, det visste jag inte. Fast det kom lite snabbt på för att jag mentalt ska hinna förbereda mig på att vara med. Kanske nästa år…

    • Jag var också länge omedveten om det, och jag inser att jag borde ha lyft fram den tidigare, men mars kom och gick i en sådan svindlande hastighet… Nya tag nästa år!

      • Jag kan ju förstås delta lite så där på sidan om, inofficiellt. Bara för att testa på, så får jag delta på riktigt nästa år :) Skulle jag dock få nerplitat någonting värt för andra att läsa så finns ju faktiskt möjligheten att lägga upp det på bloggen… ;)

      • Ja, du kan ju ta en dikt i veckan, eller något annat mindre kravlöst! Värma upp lite försiktigt i år och köra hela vägen nästa år!

Kommentera

