9 mestadels ett, men också annat

Med tjugofyra påbörjade och snart avslutade år på denna jord kan jag under inga omständigheter påstå mig vara klok, besitta djupa kunskaper om livet och varandet, eller över huvud taget ha så mycket att komma med. Jag måste ändå få tillstå att jag under min levnads år har insett ett och annat. Mestadels ett, men också en del annat. Saker som säkert många före mig har insett, och många efter mig kommer att inse – men ingen insikt är en verklig insikt förrän den är personligt erhållen. För att uppnå sann förståelse är jag övertygad om att hjärna och hjärta måste vara på samma sida.

Här är nio saker som livet så här långt har skänkt mig, mestadels av den ena, men också av den andra sorten. Läs och begrunda, och delge gärna ifall du själv sitter på värdefull kunskap!

1. Låna saker. Här talar jag inte bara om att låna böcker och filmer från bibliotek eller socker från din granne, båda saker som jag uppmuntrar till å det varmaste. Jag menar allt som kan lånas. Förvånansvärt många gånger går det att klara sig utan att köpa den där saken, och istället låna den. Speciellt under min studietid har jag försökt följa detta egna råd, eftersom boplatsen och hela livssituationen kan vara rätt instabil, på flera plan. Jag har under mina år i Åbo bland annat varit i behov av en sänglampa, tomma teburkar och ett kakfat. För tillfället har jag alla dessa ting i min lägenhet – jag har lånat dem alla av min vän KJ på obestämd tid. Det är mycket praktiskt! KJ får mera rum i sina skåp, och jag får tillgång till de ting jag behöver.

2. Rata schampo och balsam. För ett knappt år sedan sade jag hejdå åt konventionellt schampo och balsam och sade hej åt matsoda och äppelcidervinäger – och kära vänner, jag kommer aldrig gå tillbaka. Att tvätta håret med matsoda och äppelcidervinäger  är bättre för ditt hår, för din plånbok och för miljön. Med andra ord finns inget att förlora, men mycket att vinna. Min vän L förklarar här det hela lite mer ingående. På samma gång vill jag slå ett slag för kokosolja som till exempel sminkborttagningsmedel. De bästa sakerna att ha i badrumsskåpet är sådana som du också har i köket.

3. 3-sekundersregeln. Det hela är mycket enkelt. Om du ser en främling och i ditt stilla sinne ger hen en komplimang, så har du tre sekunder på dig att göra detsamma i verkligheten. Tre sekunder är tillräckligt lång tid för att dra ett djupt andetag och tänka igenom ditt ordval en gång till, men tillräckligt kort tid för att du inte ska börja tveka och tänka en massa om. Ja, det är nervöst, men det spelar ingen roll. Bara. Gör. Det. Prkl. Regeln får förstås modifieras lite utgående från situation. Om du, låt säga, ser en man med neongröna dreadlocks och svart korsett och världens vackraste leende under en Apocalyptica-spelning, så kan ljudnivån göra det omöjligt att föra en talad konversation. Då kan tre sekunder vara den tid det tar att rota fram papper och penna för att istället skriva ner komplimangen på en lapp som du sticker i handen på skönheten. Om du dessutom skriver meddelandet på tre språk, för du kan ju inte veta vilket språk som neonvarelsen talar, så får det ta ytterligare lite tid. Det är målet snarare än medlet som är poängen, och för en gångs skull talar jag med en sanslöst nervös men jävlar anamma bestämd 18-årings erfarenhet.

4. Lita på din magkänsla. Det här hör ihop med ovanstående punkt. Känn efter vad din intuition säger och följ den. Förnuft är bra, men det är inte förnuftigt att göra något som inte känns bra.

5. Bananer är bäst. Ifall du kan äta banan har du tillgång till en guldgruva. Glass? Skiva en banan och frys in. Mixa den frusna bananen med en liten skvätt mjölk, en klick jordnötssmör, någon sked bär eller vad du vill egentligen. Kex? Mosa två bananer och blanda med dryga två deciliter havregryn och lite nötter, russin, kryddor, chokladbitar eller vad du vill egentligen. Grädda i 180°C i en kvart. Plättar? Mosa en banan och vispa ihop med två ägg och lite kokosflingor, kryddor eller vad du vill egentligen. Grädda som små plättar i stekpanna.


Doktorn har det här med bananer på klart.

6. Menskopp. Ifall du är en person som får mens, investera i en menskopp! Bästa uppfinningen sedan alfabetet. Återigen, bättre för din kropp, för din plånbok och för miljön. Och återigen, inte mycket att förlora, men så mycket att vinna.

7. Skriv vykort. Eller ett textmeddelande. Eller ring. Själv är jag väldigt förtjust i vykort. De är enkla och billiga, men kan vara så vackra och är ett fenomenalt sätt att visa att man tänker på någon. Ifall du vill höra av dig till en person, men inte riktigt vet vad du ska säga, så är ett vykort suveränt. Motivet på vykortet kan få tala för sig själv om du vill det, eller så skriver du några ord på baksidan. Eftersom utrymmet att skriva på är så litet är det dessutom kravlöst – ingen förväntar sig en uttömmande redogörelse för vad du har gjort det senaste året, utan ett ”Hej! Jag ville bara säga att jag tänker på dig och jag hoppas att vi ses snart!” är fullt tillräckligt. Ett speciellt upprop är att skicka vykort åt till exempel ett syskon, en förälder, en kusin eller en far- eller morförälder. Släktingar och familj är sådana som så ofta tas för givna, och ett vykort kan betyda oerhört mycket.

8. Ring 112. Nu menar jag förstås inte att du ska ringa nödcentralen om det inte finns skäl till det, utan att du hellre ringer en gång för mycket än en gång för lite. Ifall du ens funderar på om du borde ringa, så borde du troligen göra det. Att ringa dit betyder ju inte automatiskt att det blir stort pådrag med ambulans och polis och brandkår och hela köret – du kan också få råd från nödcentralen för vad du ska göra på egen hand.

9. Luddes partyregel. Det här är, som det hörs på namnet, inte mitt påhitt. Det är min vän Ludde som har tänkt till, men eftersom det är så smart så känner jag att det är värt att delas vidare. Luddes partyregel är alltså regeln att ta till, då du funderar på om du borde bryta upp eller inte. Ställ dig då frågan: Har festens höjdpunkt varit? Om svaret är nej, stanna kvar en stund till. Om svaret är ja, ställ dig följdfrågan: Finns det potential för ytterligare en höjdpunkt? Om svaret är ja, kan du stanna kvar en stund till. Om svaret är nej, gå hem. Jag vågar påstå att den här regeln nästan är ofelbar, och de gånger som jag har haft en riktigt antiklimaktisk fest så är det för att jag inte har följt regeln.

8 kommentarer

Filed under dagbok

8 responses to “9 mestadels ett, men också annat

  1. Alldeles suveräna livsvisdomar! Säger amen åt både menskopp (fast jag numera inte har mens) och kokosolja. Äter banan för tillfället så håller också grymt mycket med om att (helst ekologiska eller fair-trade) bananer är bäst!

    Min nya livsvisdom är ”skit i karriären”. Jag har blivit så mycket lyckligare sen ajg lyckades sluta oja och voja mig över vad jag ska göra med mitt arbetsliv. Fuck it – det ordnar sig nog!

    En annan livsvisdom som är lite likadan som din ”låna saker” är ”våga be om hjälp”! Tala med en vän eller läkare eller skolkurator eller vem fan som helst om du inte mår bra. Fråga efter tiden av en främling om du inte vet vad klockan är. Fråga servitören vilken efterrätt som är god. Det kan verkligen vara värt det!

    Den nyaste livsregeln för min del är ”ge dig aldrig in i facebook gräl med idioter”. Bara gör det inte. Det leder ALDRIG till något konstruktivt.

    • Relaterat till facebookgrälande: ”Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.” – Sarah Cook

    • Ja men, såklart ska det vara ekologiska och rättvisemärkta bananer! Det hade jag nog planerat att skriva, men det var så självklart att jag glömde det.

      Din version av ”låna saker” är också mycket, mycket bra! Det kan ju som sagt handla om allt från att våga vända sig till en psykolog om man mår dåligt, till att fråga personen bakom kafédisken vilket specialkaffe som hen skulle rekommendera. Oavsett vad det handlar om så brukar utgången bli bättre.

      Din erfarenhet från Facebook-gräl kanske hör hemma under ”Välj dina strider” – också ett bra råd, för man orkar inte slåss hela tiden mot allt och alla, utan måste hushålla med sina krafter tills då det verkligen gäller.

  2. Det här var vardaglig klokhet i sin renaste form! jag håller med om det mesta, fast jag kommer inte att börja hälla vinäger i håret, men det andra nog! Partyregeln låter smart. Kanske kan den tillämpas på andra saker också? Förhållanden till exempel, eller filmer.

    • Du borde definitivt ge äppelcidervinägern en chans! Fast du kanske inte behöver balsam om du har så kort hår att det inte börjar tovas.

      Jag håller med om att partyregeln är smart, och det känns som om den nog borde gå att tillämpa på andra saker också, men jag kommer inte på något just nu. Att tillämpa den direkt på filmer eller förhållanden skulle jag inte rekommendera. Kanske mera i utvidgad mening och fråga sig – är det värt att fortsätta, det jag håller på med?

  3. Ah, jag gillar dessa tips! Schamporegeln är något jag funderat på ett tag, även om jag löst det med att endast köpa schampo från apoteket för känslig hårbotten. Men jag blir verkligen trött på dessa starkt parfymerade schampon som irriterar hårbottnet..Hur fungerar det i början? Mår håret gott redan från starten, eller är det stripigt och fett först?

    3-sekunder-reglen är fantastiskt. Den är såväl utmanande som utvecklande. Jag är stum av beundran och funderar på hur tusan man skall våga göra det själv.

    Och partyregeln är också bra.. Däremot tror jag inte heller på att tillämpa den på förhållanden. Det känns som ett alldeles för snabbt svar och eftersom vi människor i dagens värld vill ha allt fler quick fix-lösningar, känns denna tanke endast som en förlängning på det.. Ett förhållande är ju inget som går så lätt alltid.

    • Bra om tipsen kan gagna någon annan än mig själv! Jag rekommenderar starkt att ge matsodeschampot en chans. De flesta får nog stå ut med stripigt och fett hår den första tiden (allt från några dagar till flera veckor, beroende på från person till person), innan håret har vant sig vid den nya behandlingen (läs: vid avsaknaden av kemikalier). Jag gjorde så, att jag började med matsodan under en sommar, då jag ändå hade ett sommarjobb där jag bar huvudduk, så lite skitigt hår spelade ingen roll! Det fina med matsodeschampot är också att man behöver tvätta håret mer sällan då håret har vant sig! Många klarar sig med att tvätta håret bara en eller två gånger i veckan. Jag måste ändå sätta in en tilläggsklausul, som en frisörstuderande vän påpekade: ifall man använder mycket hårprodukter som spray och liknande, så kan det vara så att matsoda inte räcker för att få håret rent. Äppelcidervinäger som balsam borde dock fungera oavsett!

      I början är 3-sekundersregeln svår, mycket svår. Men jag är förvånansvärt envis då det kommer till vissa saker och har helt enkelt tvingat mig under årens lopp att följa den regeln. Hittills är de enda gånger jag har ångrat mig de gånger jag inte har följt regeln :) Tror att nyckeln är just den korta tiden – man ska inte fundera på hur man ska våga, utan bara göra det så snabbt att man inte hinner tänka efter!

      Och jo, partyregeln gör nog sig allra bäst som just partyregel!

      • Just så, nå jag har faktiskt så bra hårkvalitét att jag inte tvättar håret oftare än 2 gånger i veckan, eller jag försöker egentligen göra det var fjärde dag :) Helt enkelt för att det inte blir rent annars. Jag får fundera på saken. Spray använder jag inte så mycket, men balsam efteråt.

        Härligt att höra med 3-sekundersregeln. Sedan tycker jag också om allt som har med att ge komplimnager åt folk. Jag tror på det.

Kommentera

