Fredagslista

Då inspirationen inte infinner sig, så går det alltid att låna färdigt listad inspirationsstimulans, den här gången från den eminenta bloggaren Jennifer Stroud (hennes foton får mig att vilja flytta till Skottland med detsamma).
XX
Jag är för tillfället renskrubbad och rejält förkyld.
Jag är bra på att smyga in Doctor Who– eller Sherlock-citat överallt.
Jag tycker inte om  att cykla i regn. Jag blir alldeles svettig och förbannad.
Jag är dålig på att hantera stora känslor.
Jag läser ungdomsböcker och magisk realism. Men senast var det The Casual Vacancy av J.K. Rowling och den romanen fick banne mig fem stjärnor av fem möjliga.
Jag gillar när mina vänner kommer med nya synvinklar eller tankar som jag inte hade reflekterat över, och får mig att stanna upp för att fundera på det kloka de har sagt.
Jag sjunger med i texten då jag dansar på krogen och tänker ibland att det ju måste se helfånigt ut.
Jag älskar känslan av fullständig förståelse från den andra.
XX
Jag är inte speciellt bra på att Ta Itu Med Saker.
Jag föredrar silver och läder.
Jag tycker om citronkräm med hårt vispad grädde.
Jag är beroende av läppomada.
Jag har på mig mörkblå pyjamas och yllesockor.
Jag dricker whisky. Fast inte exakt i skrivande stund.
Jag lyssnar på Dancer av Julia Marcell. Faktiskt exakt i skrivande stund.
XX
Jag blir arg på normer, dubbla budskap och tanken på att alla är ”sin egen lyckas smed”.
Jag är rädd för att välja fel.
Jag önskar mig fred på jorden, Veronica Varlow till granne, patriarkatet störtat och att jag skulle kunna tala flytande finska.
Jag är pinsamt dålig på att spela gitarr, nysa tyst eller koka potatis.
Jag är uppväxt i en by i Österbotten, längst uppe på backen. Utanför mitt sovrumsfönster står stora tallar och bakom huset finns en bäck. Som mest tog det mig nästan tre timmar att promenera de två kilometrarna hem från lågstadiet för min kompis och jag lekte så mycket längs vägen.

9 kommentarer

Filed under dagbok

9 responses to “Fredagslista

  1. Åh förkyld ännu! Influensan som gått har verkligen varit eländig i år, min sambo var mer sjuk än vad jag sett honom vara under de fem år vi varit tillsammans… Som tur tog jag influensavaccin i höstas och (hittills) har det hjälpt :)

    Hoppas din lista hjälpte litet mot feber & förkylning :)

  2. Ah, jag stjäl denna. Det var länge sen jag skrev ihop nåt sånt här.

    Håller med om mycket! Jag förstår vad du menar om normer, fast en norm behöver ju inte i sig vara dålig, det beror väl på hur den ser ut? :)

    • Jag borde kanske ha utvecklat lite. Nej, jag tycker visst att det finns utförande av normer som är av den positiva sorten (till exempel normen att gratulera folk på födelsedagen, det är ju bara trevligt!), men normer som fenomen är ju begränsande, och det är begränsningen som jag ogillar. Förstår du min tanke?

      • Det blir tråkigt med begränsningar, jo det kan nog vara sant. Men hur ser ett samhälle helt utan normer ut? Går det ens att tänka sig..?

      • Åtminstone jag, som brukar påstå mig ha en god fantasiförmånga, ser bara kaos och anarki framför mig, och det är inte heller något jag eftersträvar.

      • Jag med. Kanske är det hur normerna ser ut som är problemet mer än att ha normer i sig. Normer som är destruktiva och dåliga, de bör kastas på soptippen :)

      • Amen! Och de normer som jag uppmärksammar är ju oftast de som jag ser som negativa, eftersom de är de jag uppfattar som begränsande. Därav ilskan gentemot dem.

  3. Pingback: Matkoman handlingsförlamar | katarhino

  4. Pingback: Gary L Grape

Kommentera

