Den slinker ur min hand

Det är svårt att få grepp om den här våren. Jag tappar den. Den sammanlagda, aktiva studietiden per dag är väldigt få timmar. Jag dricker alldeles för mycket kaffe istället, hänger för mycket på tumblr, läser för många romaner. Samtidigt försöker jag att inte ha dåligt samvete över det, tänker att allt är okej, att vara vilse, att studera på halvfart. Det är okej. Samtidigt har jag inte dåligt samvete över det, men känner att jag borde göra mera. Samtidigt har jag dåligt samvete över det, för jag känner att jag borde. Samtidigt har jag, dåligt samvete, har jag inte över det. Ni kanske förstår att det inte alltid är riktigt enkelt att leva i mitt huvud?

Ibland läser jag Gender & language – theory and practice och det är så intressant och frustrerande att det riktigt värker. Andra gånger bakar jag bröd istället, för jag orkar inte bestämma mig för vilket jag skulle köpa i butiken. Jag sover dåligt och längtar efter en baldakin att vila under. Jag drömmer om att jag har kort hår igen. Jag köper – och äter – för mycket choklad och skriver saker med blyerts på väggarna.

Well, look who I ran into”, crowed Coincidence.
”Please”, flirted Fate, ”this was meant to be”.

Jag är inte hälften så mycket människa som jag skulle vilja vara, inte hälften så bra vän som jag strävar efter att vara, men jag fick ett brev på posten där det stod ”Kom ihåg att du räcker till precis som du är!”. Världen finns fortfarande kvar, imorgon och imorgon och imorgon, och känslan av att bara vilja ge upp har börjat ge med sig. Mina neurotiska tendenser håller sig i skinnet, jag låser in dem i städskrubben och har ändå ordning på vardagen. Kanske lite för bra ordning, men själsfrid kan uppnås på flera sätt och jag är inte i en position att förhandla med mig själv. Jag tvingar iväg mig själv på körövning och har riktigt roligt väl på plats, lär känna vänners vänner och leker med tanken på framtida teträffar.

Här om kvällen såg jag på Billy Elliot. Igen. Jag vet inte längre hur många gånger jag har sett den filmen. Ibland slår det till och jag behöver se den filmen lika mycket som jag behöver syre. De bästa scenerna såg jag om flera gånger på raken. Det är något så ärligt med den filmen som ruskar om mig, något hjärtskärande uppriktigt och naket, en varm handflata i min, en hastig kyss på kinden två pojkar emellan.

Michael: Do you get to wear a tutu?
Billy: Fuck off, they’re only for lasses. I wear me shorts.
Michael: You ought to ask for a tutu?
Billy: I’d look a right dickhead.
Michael: I think you’d look wicked.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Den slinker ur min hand

  1. Ah, våren är ibland en svår tid. Ibland måste man bara låta den få vara svår och kanske också njuta av att man har den tiden. När du arbetar hinner du inte fundera så mycket på din vårrastlöshet/ångest, även om den finns där.

    Och vi duger alla som vi är. Annars skulle vi inte vara sådana. (ok – det går ju att lägga till att massmördare och liknande kanske kunde vara annrlunda, men du förstår….=))

  2. Vivi

    Våren hämtar takatalvi till sinnet. Det tar tid innan alla ruggiga vintertankar har tinat upp och ersatts av ett varmt sommarsinne. Och nej, eller jo, du ska inte ha dåligt samvete! Städa in det dåliga samvetet i skrubben med vinterrock och näbbstövlar.

  3. ma

    Att äta choklad är bevisligen bra för kropp och själ, att läsa mycket ingår ju i dina studier, att baka eget bröd istället för att köpa borde ju alla göra, ditt kaffedrickande har långt kvar till nivå onyttigt, baldakinen fixar vi i sommar, håret kan systeryster kapa…så…livet ordnar nog upp sig <3
    Det dåliga samvetet kan du stänga in i skrubben tillsammans med neuroserna! Bra att du använder städskrubben – så det inte blir för trångt och otrevligt för dina emo-pojkar :)
    Puss

Kommentera

