Vårens ankomst och jakten på greven

De senaste dagarna har jag gått omkring i livet och varit trött och disträ. Tandvärken ville inte ge med sig, så i måndags bar det av till tandläkaren igen. Besöket resulterade i en utdragen visdomstand. Den tanden var den fulaste jag har sett. Jag var besviken. Sedan har jag knaprat antibiotika och värkmedicin om vartannat, och sådant tär på kroppen. Jag har mestadels sörplat i mig nypon-, frukt- och citronkräm och tittat på teveserier, omväxlande mörka, psykologiska kriminaldraman och ljusa, brittiska kostymdraman.

I morse var en vändpunkt, tror jag bestämt. Där ute var det solsken då jag vaknade, utsövd och relativt smärtfri. Det låg vår i luften då jag cyklade mot skolan i strumpbyxor, kortkjol och lösögonfransar som fladdrade oroväckande i vinddraget. Nu har jag lämnat in de sista uppgifterna till vårens kurs Kär & begär och det var faktiskt riktigt givande att rådbråka med sin hjärna för att komma fram till vad som nu i efterhand känns som självklarheter, som att genren värderas utifrån sina läsare (med andra ord nedvärderas genrer som läses av främst kvinnor), att Damned if you do, damned if you don’t är en dubbel bestraffning som flickor och kvinnor måste förhålla sig till både inom litteraturen och i den verkliga världen samt att jag själv har suttit på en massa fördomar om ”kvinnlig” litteratur såsom chich lit och romance. Förhoppningsvis vet jag bättre nu än att fördöma.

Ikväll ska jag få finbesök och vi ska äta fastlagsbullar tills vi storknar, så jag cyklade till butiken för att handla bullar. Det finns i och för sig ett värde i att baka bullarna själv, men då bakandet blir mera ett måste än ett nöje så är det lika bra att köpa frysta bullar och grädda dem, goda blir de säkert ändå. Sedan drev jag omkring i butiken och råkade stöta på tehyllan (det pågår en renovering i butiken, så hyllorna står inte på de platser jag är van vid). Där roade jag mig med att kika igenom teutbudet och dofta på olika sorters Earl Grey-te. Jag är fortfarande på jakt efter det ultimata Earl Grey-teet. Det te jag har för tillfället är ett ekologiskt Earl Grey-löste av ett märke jag inte minns namnet på, men jag minns förpackningen (det var en genomskinlig plastpåse med grön och gul etikett). Det är helt bra, men inte det bästa jag har smakat. Min favorit då det kommer till Earl Grey (förutom det fantastiska Rose Earl Grey som jag köpte då jag var i Winchester, det är nu på upphällningen och jag vet inte hur jag ska kunna hantera den stundande förlusten av det) är faktiskt Twinings klassiska Earl Grey. Det har en klar och stark smak, ett te att lita på i alla väder och sinnesstämningar. Nu undrar ni varför jag inte håller mig till Twinings då? Tja, jag är ju en omständlig människa, och då det gäller te har jag bestämt mig för att jag vill hålla mig så ekologisk som möjlig. Jag menar, det är torkade blad som får dra i vatten, och sedan dricker jag avkoket. Att dricka avkoket av besprutade blad låter inte särdeles hälsosamt. Tyvärr har inte Twinings förstått detta, och säljer endast konventionellt Earl Grey-löste. Det som gör mig ännu mer frustrerad är att Twinings har ekologiskt Earl Grey-te, men endast i påsar! So close, but so far away… Så om någon av er har stött på ett fantastiskt, ekologiskt Earl Grey-löste – meddela mig, för allt i världen!

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Vårens ankomst och jakten på greven

  1. Fastlagsbullar är svinaktigt goda. Till och med jag som inte äter bulla ofta, tycker det.

    Hoppas tandvärken ger med sig och att du får njuta av den kommande våren. Det låter så skönt med kort kjol, lösögonfransar och vårvindar.

  2. Jo, Twinings Earl Grey är bland det bästa jag vet i teväg. Jag har en billig variant hemma nu som är okej, men inget som går upp emot Twinings version. Vilken butik var du i förresten, den i saluhallen dit vi var en gång..?

    • Det var faktiskt en helt vanlig Citymarket! Jag måste nog undersöka specialbutikernas tesortiment, men tyvärr finns det inte ekologiskt Earl Grey i saluhallsbutiken.

      • Jag tror det finns ekologiskt te tom i de stora matbutikerna, för där har jag sett koffeinfritt te och det är nog om möjligt ännu ovanligare än ekologiskt.

Kommentera

